1400-343

باقی ماندن آنتی بادی‌ها در شیر مادران مبتلا به کووید-19

Ref : The Guardian.2021

باقی ماندن آنتی بادی‌ها در شیر مادران مبتلا به کووید-19

طی پژوهش‌های صورت گرفته، آنتی بادی‌های موجود در شیر مادری که پیش از این به کووید-19 دچار شده تا 10 ماه پس از عفونت کووید باقی می‌مانند .

چهارشنبه 7 مهر 1400 ساعت 11:33
گروه علمی نشریه پزشکی امروز

بر اساس اطلاعات و شواهد موجود ، زنان شیرده که به کووید-19 مبتلا شده‌اند ، تا 10 ماه آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس را در شیر خود ترشح می‌کنند.

علاوه بر تأکید بر نقشِ مهم تغذیه با شیر مادر در محافظت از نوزادان در برابر این بیماری ، محققان معتقدند که از چنین آنتی‌بادی‌هایی می‌توان برای درمان افراد مبتلا به کووید-19 شدید استفاده نمود و از حادتر شدن وضعیت آن‌ها جلوگیری کرد.

اگرچه کودکان خردسال در مقایسه با افراد مسن یا گروهی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند ، کمتر در معرض ابتلا به کووید-19 شدید هستند ، اما تقریباً از هر 10 نوزاد زیر یک سال یک نفر در صورت ابتلا به کووید-19، به مراقبت‌های ویژه بیمارستانی نیاز خواهد داشت.

این جمعیت شیردهی است ، بنابراین دانستن اینکه آیا آنتی‌بادی در شیر وجود دارد و چه مدت بعد از ابتلا، به محافظت پرداخته و یا کدام واکسن بهترین محافظت از آنتی‌بادی را به کودک شما می‌دهد ، اطلاعات بسیار مهمی است که در طولانی مدت و آینده مورد استفاده خواهند بود.

آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر تا حدی با آنتی بادی‌های (Immunoglobulin G (IgG که در خون غالب هستند و با واکسیناسیون ایجاد می شوند متفاوت است.

آنتی بادی اصلی شیرمادر، ایمونوگلوبولین ترشحی (IgA) است که به مخاط دستگاه تنفسی و رودۀ نوزادان می‌چسبد و از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
اگرچه محققان پیش از این آنتی بادی‌های کروناویروس را در شیر مادر تشخیص داده بودند ، اما همچنان در هاله‌ای از ابهام است که آیا این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند ویروس را به طور کامل خنثی نمایند و یا اینکه بانوان تا چه مدت پس از مواجهه با ویروس کرونا به تولید آنتی‌بادی ادامه می‌دهند.

در پژوهش صورت گرفته ،محققان نمونه شیر مادر را از 75 خانم که از کووید-19 بهبود یافته بودند ، دریافت نموده و متوجه شدند که 88 درصد حاوی آنتی بادی IgA است. در بیشتر موارد این گروه قادر به خنثی سازی Sars-CoV-2 بودند ، بدین معنا که موفق شدند تا مسیر عفونت را مسدود کنند.

به گفتۀ دکتر ربکا پاول در بیمارستان مونت سینای در نیویورک ، که رهبری این تحقیقات را بر عهده داشت :

" ارزیابی‌های بیشتر نشانگر این بود که خانم‌ها تا 10 ماه به ترشح این آنتی بادی‌ها ادامه می‌دهند. این بدان معناست که اگر به شیردهی خود ادامه دهند ، همچنان آن آنتی بادی‌ها را در شیر خود خواهند یافت."

دکتر پاول ، نتایج را در سمپوزیوم جهانی شیردهی و لاکتاسیون در 21 سپتامبر ارائه نمود .

او معتقد است آنتی بادی IgA استخراج شده از شیر مادر می‌تواند برای بزرگسالان مبتلا به کووید -19 شدید مفید باشد.

" این موضوع می‌تواند یک درمان باورنکردنی باشد ، زیرا IgA ترشح شده در نواحی مخاطی ، برای نمونه پوشش دستگاه تنفسی زنده مانده و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد . تصور کنید اگر این آنتی‌بادی‌ها در درمان از نوع نبولایزر (nebuliser ) استفاده ‌شود ، ممکن است در آن مدتی که فرد در بستر بیماری است و اما هنوز در مرحلۀ بستری شدن در مراقبت های ویژه نیستند، بسیار موثر واقع شود. "


این گروه از محققان، همچنین انتقال آنتی بادی‌های اختصاصی کروناویروس را به شیر مادر در 50 زن، پس از واکسیناسیون با دریافت دوزهای فایزر ، مدرنا یا جانسون و جانسون بررسی نمود.

تمام خانم‌هایی که واکسن مدرنا دریافت نمودند و 87 درصد از گروهی که واکسن فایزر دریافت نمودند ، آنتی‌بادی IgG اختصاصی کروناویروس را در شیر خود داشتند . در حالی که به ترتیب 71 درصد و 51 درصد آنتی بادی IgA اختصاصی ویروس نیز در آن‌ها مشاهده گردید.

برای واکسن جانسون و جانسون ، تنها 38 درصد از زنان آنتی‌بادی IgG و 23درصد آنتی بادی IgA علیه ویروس کرونا در شیر خود داشتند.

دکتر پاول افزود :

از این موضوع آگاه هستیم که سطح آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های RNA در مقایسه با سایر واکسن‌ها بسیار بالا است. شما لزوماً به آنتی‌بادی زیادی برای محافظت از خود در برابر عفونت کووید-19 احتیاج ندارید ، اما تأثیر شیر به این بستگی دارد که مقدار زیادی آنتی بادی در خون شما وجود دارد که به شیر شما منتقل می‌شود. و در مورد واکسن جانسون و جانسون، از آنجا که سطح پایین‌تری توسط واکسن جانسون و جانسون (واکسن ناقل ویروسی) تحریک می شود ، احتمالاً به همین دلیل است که سطوح بسیار پایینی در شیر وجود دارد. "

این تیم در حال بررسی واکنش آنتی‌بادی در شیر مادر است که توسط واکسن آسترازنکا ایجاد شده است.

 

▪ منابع :

1. -2021 Global Breastfeeding and Lactation Symposium
2. Mount Sinai hospital , New York
3. The Guardian- 2021












 

تعداد بازدید : 1052

ثبت نظر

ارسال