شماره ۱۱۵۱

هماتوم خودبه‌خودی بند‌ناف

دکتر فرهاد فیلی- متخصص کودکان

هماتوم خودبه‌خودی بند‌ناف

شنبه 2 تیر 1397 ساعت 16:51

یک نوزاد دختر که در هفته ۳۸بارداری و با ۳کیلوگرم وزن به‌دنیا آمده‌بود با یک آمفالوسل (Omphalocele) کوچک به ‌واحد نوزادان منتقل‌شد. این نوزاد بعد‌از یک‌دوره بارداری بدون‌حادثه همراه با انجام سونوها و تست‌های سرم‌شناسی معمول، به‌طریق زایمان طبیعی به‌دنیا آمده و هیچ پیشینه‌ای از استفاده از روش‌های تهاجمی به‌جنین، ناراحتی جنینی(FD)یاتروما در‌طی مدت بارداری وجودنداشت. این نوزاد در شرایط خوب و با نمره آپگار ۸ در دقیقه‌اول و ۹ در دقیقه پنجم به‌دنیا آمد. وجود یک ‌ورم غیرحساس، با رنگ بنفش مایل به قرمز، با طول۴ و عرض ۲سانتی‌متر در بندناف و مجاورت پوست گزارش شده‌ بود (شکل‌های۱و۲) و نتیجه معاینه بالینی او طبیعی بود، با یک بندناف سه‌عروقی که بالاتر‌از ناحیه ورم‌کرده با گیره بسته‌شده بود. با انجام یک سونوگرافی در محل متورم‌شده، تأیید‌شد که این ورم یک هماتوم است.

 

هماتوم خودبه‌خودی نافی، یک ‌عارضه نادر اما شناخته‌شده در بارداری است. احتمال وقوع آن ۱‌ از هر۵۵۰۰ ‌‌تا ۱۱۰۰۰مورد زایمان بوده و نرخ محوشدن قبل‌از زایمان آن تقریباً ۵۰درصد است. این عارضه اغلب در قسمت انتهای جنینی بندناف به‌صورت یک‌تورم به‌رنگ بنفش‌متمایل به‌قرمز (Reddish Purple) با اندازه‌های متفاوت ظاهرمی‌شود. خونروی خودبه‌خودی درون بندناف، ناشی‌از پارگی وریدهای نافی است که در اغلب موارد منجر به‌نشـت خـون به درون ژله وارتون (Wharton,s jelly) می‌شود. دلیل خونروی در هماتوم خودبه‌خودی بندناف به‌درستی مشخص نیست.

عوامل ‌خطرساز هماتوم خودبه‌خودی بندناف عبارتند‌از: کوتاهی یا کشش ‌(Traction) بندناف، دیـــررس بودن ‌(Post maturity) نوزاد، یا عفونت. آسیب‌های دیگر بندناف مانند تغییرشکل و التهاب دیواره رگ‌ها به‌عنوان دلایل بالقوه دراین بیماری پیشنهاد شده‌اند. هماتوم بندناف می‌تواند بعداز استفاده از به‌کارگیری ابزارهای درون رحمی مانند انجام آمنیوسنتز، تزریق خون‌‌جنینی و روش‌های تشخیص جنینی دیگر رخ‌دهد. انقباض رگ‌های نافی ممکن‌است باعث کمبود اکسیژن و کم‌خونی در جنین شده و منجر به خفگی جنین و تولد نوزاد مرده گردد. در جنین‌هایی که دچار هماتوم بندناف درون رحمی بوده‌اند، ردیابی مانیتوری نوار قلب غیرطبیعی جنین (Fetal heart monitor tracing) گزارش شده‌است. هماتوم بندناف می‌تواند در نیمی‌از موارد منجر به مرگ جنین شود که ضرورت انجام آزمایش‌های جفت و بندناف را در‌مواردی ‌نشان‌می‌دهد که کمبود اکسیژن و تولد نوزاد‌ مرده وجود داشته است. در مراحل قبل‌از‌تولد‌(Antenatal) می‌توان از روش تشخیصی داپلر‌اولتراسوند برای بررسی بند‌ناف و جریان‌ خون رگ‌های درون آن استفاده‌کرد.

هماتوم بندناف معمولاً به مراقبت تخصصی بعد‌از تولد نیاز ندارد و می‌توان آن را به‌همان حال گذاشت تا به‌همراه بندناف جداشود (شکل۳).

تعداد بازدید : 2262

ثبت نظر

ارسال