شماره ۱۱۱۲

کودکان والدین افسرده

دکتر فرهاد فیلی - کودکان

کودکان والدین افسرده

چهارشنبه 31 شهریور 1395

آخرین گزارش از یک بررسی ۳۰‌ساله روی خانواده‎هایی که خطر بالا و پایینی برای افسردگی دارند، نشانگر آن است که فرزندان والدین افسرده خطر بیشتری برای افسردگی، بیماری و مرگ دارند که تا میانسالی آنها ادامه خواهد داشت.

درحالی‌که افسردگی ماژور (Major Depression Disorder :MDD) در هر ۲گروه افراد دارای خطر کم و زیاد معمولاً درطی بزرگسالی آغاز‌می‎شود، احتمال بروز دوران افسردگی راجعه و پیلورمای ضعیف آن طی دوران بزرگسالی در کودکانی‌که سابقه‌ی خانوادگی افسردگی دارند، بیشتر است.

گزارش‌های پیشین در یک دوره‌ی پیگیری ۱۰ و ۲۰ساله از‌این ارزیابی، مربوط به دورانی است که فرزندان در سن جوانی یا اوایل بزرگسالی بودند. آخرین تحلیل‌ها مؤید آن است که کودکان والدین افسرده ۳‌برابر بیشتر در‌معرض خطر افسردگی ماژور (MDD) یا اضطراب هستند.

فرزندان دارای خطر بالای مبتلا به افسردگی زودآغاز، خطر  ابتلای بیشتری را برای بروز مجدد (عود) این مشکل ‌بعداز سن ۲۰ سالگی دارند. گروه در معرض خطر پایین (Low risk group)  افزایش ریسک مربوط به عود بیماری را ندارند.

اگرچه گروه‎های پرخطر و کم‌خطر اختلافی از‌نظر تحصیلات، وضعیت اشتغال یا درآمد طی ۳۰سال پیگیری نداشتند، اما افرادی‌که در‌گروه خطر بالا بودند احتمال بیشتری برای جدا‌شدن یا طلاق داشته و تعداد فرزندان کمتری نیز داشتند. آنها همچنین درمان بیشتری در طی زمان طولانی‎تری دریافت کرده و برای مشکلات عاطفی، درمان مداوم‎تر و کارکرد کلی بدتری در مقایسه با گروه کم‌خطر داشتند.

یک ارزیابی ساده از سابقه‌ی خانوادگی از‌نظر افسردگی می‎تواند به شناسایی افراد از‌نظر ریسک درازمدت ابتلا به افسردگی کمک‌کند. نشان‌داده شده که درصورت افسرده بودن والدین حتی برنامه‎های پیشگیری بسیار مؤثر نیز برای نوجوانانی که قبلاً افسرده بودند، اثر کمتری دارد. درمان والدین افسرده به‌منظور خاموش‌کردن بیماری، می‎تواند نشانه‌های افسردگی را هم برای والدین و هم برای کودک کاهش‌دهد.

پژوهش در‌حال انجام با این گروه،شامل‌بررسی‌های تصویربرداری عصبی (Neuroimaging) نیز می‎باشد تا اساس بیولوژیک(Biological Vnderpinning) افسردگی بهتر درک‌شود. این تحقیقات در حوزه‌ی پزشکی دقیق طراحی شدند تا بتوان افراد افسرده را در سطوح جدیدتر و بالاتر و با اثربخشی بیشتری شناسایی و درمان‌کرد.

 

تعداد بازدید : 1346

ثبت نظر

ارسال