شماره ۱۰۶۶

اثر تنظیم ژن‌ها روی AS

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

متیلاسیون‌DNA (مکانیسمی که بیان و تظاهر ژن را تنظیم می‌کند‌) می‌تواند بر پیشرفت آسیب ساختاری مفاصل و ستون‌فقرات در اسپوندیلیت آنکیلوزان ‌‌(AS) اثر بگذارد. یافته‌های جدید بین امتیاز پایین متیلاسیون و پیشرفت رادیوگرافیک بیماری، ارتباط قابل‌ملاحظه‌ای نشان‌داد و مشخص‌کرد که مصرف سیگار سیر این بیماری را بدتر می‌کند.
متیلاسیون ‌DNA یکی‌از چندین مکانیسم اپی‌ژنتیک است.

اپی‌ژنتیک؛ بررسی عواملی است که جدا از توالی DNA، خوانده شدن یا نشدن ژن‌ها را کنترل می‌کند و بنابراین بر تظاهر و عملکرد ژن‌ها اثر می‌گذارد.

هرچند که مکانیسم‌های اپی‌ژنتیک برای کنترل تکوین طبیعی سلامت ضروری هستند ولی تغییرات غیر‌طبیعی اپی‌ژنتیک ممکن‌است در ایجاد بیماری نقش داشته باشد.
اخیراً طی بررسی تنوع های اپی‌ژنتیک مرتبط با AS، به ارتباط قوی بین سیگار و وضعیت متیلاسیون و پیشرفت رادیوگرافیک بیماری پرده برداشته شد؛ با فرض این که عوامل آغازگر محیطی (مانند سیگارکشیدن) به تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌انجامد که آسیب‌های ‌ناشی ‌از بیماری را تسریع‌کرده و قطعاً روشن‌شدن مکانیسم‌هایی که این تغییرات را کنترل‌می‌کنند به اهداف درمانی نوین برای AS می‌انجامد.

AS شکلی دردناک و پیشرونده از آرتریت است که توسط التهاب مزمن در مفاصل ستون‌فقرات ایجاد می‌شود. فراوانی‌AS در جهان متفاوت است و میزان آن ۲۳/۸ از هر ۱۰هزار تَن در اروپا  تا ۳۱/۹ از هر ۱۰ هزار تَن در آمریکای شمالی برآورد شده است.

آسیب ناشی‌ازAS، تحرک ستون‌فقرات را معیوب می‌سازد  و در نتیجه توانایی بیمار جهت انجام فعالیت‌های روزانه را کاهش داده و بر کیفیت زندگی آنها اثر‌ منفی می‌گذارد و ابزارکار سنتی (Classical Tool) برای تشخیص این تغییرات ساختاری، رادیوگرافی‌است.

در ارزیابی که در راستای اهداف یاد شده انجام شد، ۷۵ بیمار مبتلا به AS را به‌طور متوسط هر۳سال یک‌بار تحت بررسی‌های رادیوگرافیک قرار دادند. ۳۵بیمار پیشرفت‌های رادیوگرافیک بیماری را نشان‌دادند و در‌نتیجه ارتباطی قوی بین سیگار، وضعیت متیلاسیون DNA و پیشرفت رادیوگرافیک نشان‌داده شد‌. امتیاز پایین میتلاسیون کلی، به شکل قابل‌توجهی با پیشرفت رادیوگرافیک بیماری ارتباط داشت و در افراد سیگاری نسبت به افراد غیر‌سیگاری، پیشرفت رادیوگرافیک بیشتری دیده‌شد (البته ازنظر آماری قابل توجه نبود).

 

تعداد بازدید : 1505

ثبت نظر

ارسال