شماره ۱۱۹۹

دیابت و چشم

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده، جراح و متخصص‌چشم

دیابت و چشم

چهارشنبه 27 تیر 1397
پزشکی امروز

اثر فنوفیبرات بر پیشرفت دیابت:

در بررسی‌هایی که در افراد دیابتیک که مبتلا‌به بیماری قلبی بوده نظریاتی اظهار شده‌است. به‌خصوص در‌مورد داروهای کاهش‌دهنده کلسترول‌‌Fenofibrate که سبب کاهش روند پیشرفت رتینوپاتی‌دیابتیک (DR) می‌شود. مرکز بررسی‌های ‌Accord، کاهش پیشرفت DR را  در بیماران دیابتیک تأیید نموده‌است. بررسی چشم (۲۸۵۶=n) در بیماران تحت‌نظر اولیه Accord  که برای درمان عوارض قلبی‌عروقی‌(CVD) و نتایج آن در بیماران دیابت نوع۲ که مبتلا و یا در‌خطر‌‌CVD بودند بررسی‌شده، شرکت‌کنندگان در بررسی‌ ‌Accord بیماران دیابتیک نوع۲ بوده‌اند.

فنوفیبرات سبب افزایش کلسترول‌HDL و کاهش تری‌گلیسیرید می‌گردد (که معمولاً در دیابت به طور مشخصی بالاست). در یک پیگیری ۴ساله در سال ۲۰۱۰ با کنترل قندخون و چربی، نشانه‌ای از کاهش پیشرفت رتینوپاتی دیابتیک مشاهده‌شد. اما کنترل فشارخون تا مرز ۱۲۰mmHg بر روی پیشرفت ‌DR  اثری نداشته است. در‌هر‌۳مورد، کاهش چربی‌خون و قندخون و فشارخون از‌نظر‌‌CVD موفقیتی حاصل نشده‌است.

در‌حقیقت بررسی اَکورد اولیه به‌علت افزایش مورتالیته در‌گروه کنترل درمان دیابت متوقف‌شد. درمورد بیماران دیس‌لیپیدمی، بیـماران با دریـافـت ‌یکی‌از اسـتاتـین‌ها ‌(Simvastatin) به‌همراه پلاسبو و یا فنوفیبرات درمان شدند.

اثرات فنوفیبرات در بیماران بدون‌‌DR کمتر بود، پیشرفت بیماری‌‌DR در‌این‌گروه ‌۱۱/۴‌درصد و درگروه پلاسبو ۱۴/۶درصد و درگروه فنوفیبرات ـ استاتین پیشرفت‌‌DR فقط ۳/۱درصد بود و هیچ‌گونه عوارض مهمی در‌این رژیم دیده‌نشد و لذا محققان فنوفیبرات را در درمان ‌DR توصیه‌نمودند.

این اثر سودمند فنوفیبرات در عدم‌پیشرفت رتینوپاتی‌دیابتی توسط پژوهش‌های دیگری هم پیشتر گزارش‌شده بود(FIELD STUDY). با‌توجه به‌اینکه مصرف فنوفیبرات از‌نظر عوارض‌جانبی، سیستمیک، نیاز به ‌F/U دارد، چشم‌پزشک نباید فنوفیبرات را تجویزنموده و باید به بیماران پیرامون اهمیت چربی بالای آنها در بیماری دیابت و عوارض آن در سایر اندام‌ها توضیح دهد. کنترل‌ چربی‌خون در درمان رتینوپاتی‌دیابتیک از اهمیت بالایی برخوردار است. لیپیدسرم باید به‌خوبی تحت‌کنترل بوده و فنوفیبرات در بیمارانی‌که توان مراقبت از میزان قندخون خود را ندارند، توصیه‌می‌گردد. خوشبختانه فنوفیبرات قیمت بالایی نداشته و به‌جهت اثرات مفید آن روی پیشرفت رتینوپاتی دیابتیک به‌جد توصیه‌می‌‌شود.

Ref: Eye Net Nov, 2016

تعداد بازدید : 1595

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال