شماره ۱۱۷۸

ویروس زونا در چشم‌پزشکی

Eye world.2018

ویروس زونا در چشم‌پزشکی

Herpes Zoster بیش‌از یک‌میلیون تَن را هر‌سال مبتلا‌نموده و شیوع آن رو‌به‌افزایش است و راه درمان د‌رازمدت آن، استفاده‌از استروئید می‌باشد. با اینکه واکسن آن موجب کاهش خطر ابتلا به‌ بیماری می‌گردد، اما زیاد موردتوجه قرارنگرفته است.

پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت 12:34
دکتر رضا لاجوردی - جراح و متخصص چشم

این بیماری در۱۰تا۲۰درصد ازموارد، عصب سه‌قلو(Trigeminal nerve) را گرفتار‌می‌کند.

شیوع آن با ازدیاد سن افزایش‌می‌یابد. یک‌تَن از هر ۳ تن تا سن ۸۵سالگی به آن مبتلا گشته و در گروهی‌که سیستم‌ایمنی ضعیفی دارند، این گرفتاری شدیدتر است. برخلاف تصور عمومی که اشخاص سالم گرفتار نمی‌شوند،۹۰درصد از افرادی‌که گرفتارمی‌گردند نقص سیستم‌ایمنی ندارند.

هنگامی‌که عصب زوج ۶ را گرفتار‌می‌کند، هرپس‌زوستر چشمی ایجاد‌می‌شود و سبب بیماری اطاق قدامی چشم به‌طور حاد یا مزمن می‌گردد. بیماری در‌اثر فعال‌شدن ویروس آبله‌مرغان که به‌حال خفته بوده ایجاد‌می‌گردد (افرادی‌که بیش‌از ۴۰سال دارند و درگذشته گرفتار آبله‌مرغان شده‌اند).

بیماری به‌صورت بثورات وزیکولار یک‌طرفه و دردناک می‌باشد.

پسودودندریت در اپی‌تلیوم قرنیه ممکن‌است دیده‌شود و کشت برای ویروس مثبت خواهد بود. معمولاً قرنیه بی‌حس دیده‌می‌شود، فشار داخل چشم ممکن‌است بالا‌رود (به‌علت ترابکولایتیس) که با استروئید بهبود‌می‌یابد و سپس ممکن‌است عکس‌العمل مردمک نقصان یابد که به‌علت التهاب مزمن عنبیه بوده و همچنین نقصان پیگمانتاسیون عنبیه سبب Transillumination خواهد شد.

کراتیت استروما و اوُئیت و آندوتلیال کراتیتیس و در ۲۵درصد‌از موارد نورالژی عصب پنجم (Trigeminal neuralgia) دیده‌می‌شود که یک عامل خطرساز برای بروز افسردگی شدید بوده و علت شایع خودکشی در افراد بیش از ۷۰سال می‌باشد.

هرپس زوستر چشمی ۴برابر خطر سکته مغزی را بیشتر می‌کند. ولی در هرپس مکان‌های دیگر بدن یک تا ۳برابر افزایش سکته مغزی دیده شده است.

هرپس زوستر چشمی ۹برابر خطر ابتلا به سرطان را در ظرف یکسال بالا می‌برد.

۲تا۴هفته پس‌از ظاهر شدن بثورات، عوارض چشمی ظاهر می‌گردد و درظرف ۷۲ساعت پس‌از آغاز بثورات پوستی، آنتی‌ویرال خوراکی را باید شروع‌کرد؛ Valacyclovir صد میلی، Famcyiclovir پانصد میلی و Acyclovir هشتصد میلی ۳بار در روز به‌مدت یک‌هفته تجویزگردد و این‌درحالی‌است که ۳۰‌تا۵۰درصد‌ از بیماری‌ مزمن چشمی را تقلیل‌می‌دهد ولی درد‌عصبی‌(نورالژی) را کاهش‌نمی‌دهد. تجویز استروئید لازم‌ و مصرف قطره آن برای درازمدت ضروری می‌باشد. حتی استفاده یک قطره در‌هفته نیز برای چشم آرامش ایجاد‌می‌کند.

برای اثر درمانی درازمدت Valacyclovir در پیگیری عوارض بیماری، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

تعداد بازدید : 2596

ثبت نظر

ارسال