شماره ۱۰۰۸

تکنولوژی عمل کاتاراکت

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

لیزر فمتوسکند همراه با جراحی برش کوچک Mlisoinusion فواید زیادی هم برای بیمار هم برای پزشک دارد. بهبود کیفیت شکاف کپسولوتومی و آسپیریشن لنز وامولسی فیکشن همراه با کاهش توان دستگاه فیکو مدت‌زمان انجام آن سبب کاهش زمان انجام جراحی فیکومی‌گردد. لیزر فمتوسکند به مقاصد مختلف درمورد جراحی کاتاراکت به‌کار می‌رود.
این دستگاه قادر به شکاف‌دادن قرنیه و کپسولورکسیس بوده و همچنین تخریب نوکلئوس می‌گردد. بعضی از انواع فمتوسکند درپیوند قرنیه و یا اصلاح پیرچشمی به‌کار می‌رود. جراح طراحی شکاف را انجام داده نرم افزار دستگاه هم هندسی و موقعیت برش را مشخص می‌کند. اطمینان از برش عالی بوده، برش‌ها خود‌جوش بوده و کیفیت آنها از نظر اپتیک قرنیه درحـد عــالی است. به‌علاوه دستگاه اجازه‌ی کپسولوتومی فوقـانی را می‌دهد.
دیامترکپسولوتومی طراحی شده و براساس دیامتر لنز کارگذاشته شده تعیین می‌شود. فلاپ به‌آسانی خارج و به‌آرامی به‌طرف مرکز حرکت می‌کند. همین‌که نوکلئوس قطعه‌قطعه شد، همانند دستگاه فیکو استاندارد نیازی به چاپلینگ و یا تراش Sculpting ندارد. مرحله‌ی فتودیس راپشن میزان حداقل انرژی را برای خارج‌کردن لنز لازم‌ دارد و این انرژی کم سبب کاهش عوارض و صدمات آندوتلیوم قرنیه می‌گردد.
دستگاه، تسهیل‌کننده‌ی تخریب نوکلئوس بوده مثلاً طراحی لیکفاکسیون برای لنزنرم وپاترن چاپ که برای لنز سخت ارجحیت داشته وپاترن هیبرید که مخلوطی ازلیکفاکسیون و پاترن چاپ می‌باشد.
درمقایسه با برش طبیعی دستی و طراحی شکاف و ازلحاظ آرشیتکتور قابل وسعت‌تر بوده، درحالی‌که برش با اسپاچولای کند، به‌راحتی قابل بازشدن بود. تمامی برش‌ها خود‌جوش بوده و ابعاد برش درحد عالی بود.
انحراف استاندارد عرض شکاف و زاویه‌ی آن از MMا0/1±، 52± بود. درمقایسه با برش کوچک جراحی کاتاراکت با روش استاندارد سطح آستیگماتیـــسم ایجاد شده 0/088 D 0/57‌و1/07 55D±  بود.
کیفیت اپتیکی قرنیه: به‌نظر دکتر فرندز بوناگا با برش قرنیه تغییری نمی‌کند و به‌دلیل مرکزیت خوب کپسولوتومی کاهش در hagher order abereatiaion دیده می‌شود و طبق این بررسی‌ها و با‌توجه به‌دقت در دیامترکپسولوتومی، صددرصد موارد دقیق بوده با 0/25± درحالی‌که این دقت درموارد دستی10٪ درمقایسه رفراکشن 83٪ از بیماران درمان شده با فمتوسکند خطای رفراکشن رزیدوال فقط 0/25 D  یاکمتر و درموارد روش دستی این میزان در 64٪ بیماران دیده شد. به‌نظر دکتر برنیت قدرت دستگاه فیکو به‌کار رفته 51٪ کمتر و 43٪ هم ازلحاظ زمانی کمتراز روش استاندارد فیکو بود. به‌طور خلاصه اصلاح کیفیت برش و کنترل کیفیت کپسولوتومی به‌وضوح دیده می‌شود. اصلاح آسپیریشن لنز و آمولسی‌فیکشن همراه با کاهش مشخص قدرت فیکو و کاهش زمان مصرف آن دیده می‌شود. زمان کلی عمل‌جراحی کاهش یافته و عمل فیکوی پیشرفته‌تری انجام شده‌است.

Ophthalmology Times Oct, 15,2012

تعداد بازدید : 2258

ثبت نظر

ارسال