شماره ۱۰۰۲

بیومکانیک قـرنیه

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

اداره‌ی بهداشت آمریکا (NIH) دومیلیون دلار به Cole Eye Institute کمک نموده تا درمورد بیومکانیک قرنیه اطلاعات لازم در اختیـــار چشـم پـزشکان قراردهـد.

برای انـجام ایـن کار از Coular Coherence Tomography)OCT) نیز استفاده می‌شود مثلاً در تشخیص زودرس کراتوکونوس و جلوگیری از اکتازی قرنیه متعاقب لیزیک و درمان عیوب انکساری دیگر چشم کمک شایانی بتواند بنماید.
دکتر Dupps امیدوار است که با توام‌کردن شکل و مشخصات مواد قرنیه درمدل‌های سه‌بعدی (3D) بتوان دقیقاً مکانیسم‌ ایجاد کراتوکونوس و اکتازی قرنیه متعاقب لیزیک بررسی نموده و درمان و پیشگیری لازم انجام شود.
به‌خصوص در‌مورد غربالگری داوطلبان جراحی لیزیک وجلوگیری از عوارض بعداز عمل کمک خواهد کرد.
اختلاف درخصوصیت مواد قرنیه درنقاط مختلف رل مستقیم در تعیین شکل قرنیه و عیب انکسار قرنیه دارد.
بعضی ازضعف هایی که به طور موضعی درقرنیه درجریان ایجاد کراتوکونوس اتفاق می‌افتد احتمالاً علت به‌وجود‌آمدن آن است.
اخیراً کلاژن کراس لینکینک به درمان‌های قرنیه اضافه شده، درمان‌های قبلی درمورد کراتوکونوس شامل کاربرد لنزهای سخت (HARD LENS) درمراحل اولیه و پیوند قرنیه در مراحل آخر بوده است و این درمان جدید بین این دو قرار خواهد گرفت اطلاعات درمورد بیومکانیک قرنیه کمک خواهد کرد تا در موقع مناسب از این درمان جدید بتوان استفاده نمود.
کلاژن کراس‌لینکینک اقدامی  است که سبب محکم‌تر‌شدن قرنیه می‌شود و درحال‌حاضر ازطرفFDA مورد بررسی است. دراین تکنیک قطره‌ی ریبوفلاوین روی قرنیه به‌مدت نیم‌ساعت قرارداده و سپس در نوراولتراویولت به مدت نیم ساعت قرار می‌دهند. تحقیقات درمورد زمان و شدت نور اولتراویولت ادامه دارد، نتایج به‌دست‌آمده و همچنین مشخصات به‌دست‌آمده از بیومکانیک قرنیه توسط مدل‌های کامپیوتری برای استفاده‌ی چشم پزشکان در دسترس قرار خواهد گرفت.
اکتازی های ایجاد شده متعاقب لیزیک یا عدم کشف زودرس کراتوکونوس ممکن‌است در اثر عدم‌اطلاع از بیومکانیک قرنیه‌ی بیمار باشد. تلاش می‌شود تا درمورد نزدیک بینی و آستیگماتیسم نیز ازبیومکانیک قرنیه استفاده نمایند.

 

تعداد بازدید : 2191

ثبت نظر

ارسال