شماره ۹۸۷

دژنرسانس لنز داخل چشمی(IOL)

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

دژنرسانس لنز داخل چشمی(IOL)

لنزهای داخل چشمی (IOL) که درجراحی آب مروارید درداخل چشم کارگذاشته شده بودند به‌علت کدورت با عمل‌جراحی مجدد مجبور شدند ازچشم خارج نمایند. این لنزها از نوع لنزهای قدیمی (PMMA(Polymethy Metha Crylatبودند.
 یک نمونه‌ی آن دربیماری 53ساله مشاهده شد که در 1985 جراحی شده بود و سابقه‌ی ضربه، فشارخون و بیماری‌قند نداشته و فشار داخل چشم 21 میلی‌متر جیوه بود وبه علت تاری وخیرگی (Glare+Blurred) دربینایی مراجعه کرده بود.
درامتحان SLIT LAMP مشاهده شد که کپسول خلفی دست نخورده بود ولی کدورت‌های سفید رنگ مـدور در قســـمت Optic لنــز دیده می‌شد.
شدت کدورت درلایه‌های یک سوم ضخامت قدامی و قسمت مرکزی آن جلب توجه می‌کرد ولی در قسمت‌های محیطی که توسط عنبیه پوشیده شده بود دیده نشد.
کدورت‌های سفید رنگ مدور به شکل (Snow Flaks) درزیر میکروسکوپ دیده شد.
دژنرسانس برفکی شکل که تدریجاً درظرف 10 سال یا بیشتر ایجاد می‌شوند درلنزهای PMMA که با تکنیکInjection Molding ساخته شده بود مشاهده شد.
به نظر می‌رسد دراثر اشعه‌ی ماورای‌بنفش(UV) که ازطریق مردمک وارد عدسی شده ایجاد شده‌است. لنزهای جدید PMMA که با تکنیک‌ Lathing ساخته می‌شود به‌‌‌نظر نمی‌رسد که دچار این نوع دژنرسانس بشوند.
کلسیفیکاسیون دربعضی هیدروفیلیک اکریلیک IOL درسطح اپتیک لنز یا داخل ممکن است اتفاق افتد.
همچنین ممکن‌است  درسیلیکون لنزهایی که درچشم‌های مبتلا به استروئیدهیالوزیس هستند ایجاد شود. (استروئید بادی‌ها حاوی کلسیم زیاد هستند) دراین موارد کدورت در سطح خلفی لنز ایجاد می‌شود.

Eye Word March 2013

تعداد بازدید : 1800

ثبت نظر

ارسال