شماره ۹۸۶

عمل دوباره لیزیک

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

برای کاهش ریسک خطای انکساری باقیمانده پس‌از عمل مجدد لیزیک می‌توان تغییرات اندکی در روش استاندارد انجام داد که شامل تجویز آنتی‌بیوتیک پروفیلاکتیک وجلوگیری از دبریدمان مکانیکی می‌باشد.

درحال‌حاضر و باتکنولوژی جبهه‌ی موج و دستگاه‌های آنچنانی هنوز هم به‌صورت صددرصدی با روش‌های جاری نمی‌توان دید 20/20 را تأمین کرد. به‌گفته‌ی دکتر باوئر هنوز هم بیمارانی هستند که با انجام عمل بدون عارضه پس از 8 ماه دید 20/30 و یا دید اصلاح شده 20/15 با اندکی میوپی رزیدوال دارند. اقدامات درمانی شامل relifting فلپ، دوباره قطع‌کردن فلاپ انجام ابلشن سطحی و یا انجام ندادن هیچگونه عملی است.
یکی از گزینه‌ها PRK و ابلشن سطحی بوده که البته در سال 2001‌  کارونز آنرا خطر بالایی ازنظر کدورت قرنیه درعمل مجدد ذکر نمود. مقالات متعددی درمورد ابلشن سطحی با لیزرهای جدید و میتومایسین C و یا لازک منتشرشده که نشان‌دهنده‌‌ی کاهش این خطر است و درواقع جانشین سالم در درمان اختلالات انکساری پس‌از عمل لیزیک است. به‌نظر دکتر باوئر در 6 ماه گذشته 3 بیمار پس‌از عمل جابجایی فلاپ لیزیک مبتلا به Epithelialing rawth گردیدند. اندواین EI ممکن‌است شدید یا خفیف باشد و همین عارضه کافی است که گفته شود که جابجایی فلپ بهترین راه عمل مجدد نیست.
گزینه عمل مجدد: دکتر باوئر و همکارانش درمورد بهترین گزینه‌ی عمل مجدد دربیماران شخصی خود به مدت 2/5 سال بررسی کردند. آنها در 34 چشم لیزیک شده در 23 بیمار با استفاده از اکسایمر لیزر عمل مجدد شده بود. با محلول الکل اپی‌تلیوم برداشته شده بود درتمام بیماران به‌صورت پروفیلاکسی میتومایسین C دریافت کرده بودند. دستور استاندارد پس‌از عمل شامل لنز پانسمانی استروئید موضعی یک هفته پس‌از عمل و سپسPRK و با دوز کمتری استروئید تجویز شد. اطلاعات 6 ماه بعد نشان از عدم اصلاح دید بود (62/5٪ دید 20/20 یا بهتر داشتند) این درصد البته اندکی کمتر از انتظار ما پس ازعمل لیزیک PRK دراین محدوده‌ی رفراکشن بود. اما 100٪ دید اصلاح نشده 20/25 یا بیشتر داشته، اکثریت آنها ازاین دید و نتیجه‌ی‌ عمل مجدد راضی بودند.
14٪ بیماران کاهش یک خط از دید اصلاح شده دارند. این بیماران 20/15 BCVA داشته و 6 ماه بعد دید 20/20 داشتند. هیچگونه عارضه حین عمل مثل DLK یا Epithelusing rowth و یا کدورت قرنیه مشاهده نشد.
استفاده از محلول الکل برای دبریدمان مکانیکی بهتر است چرا که این‌کار برای اجتناب از پارگی فلاپ بوده و البته دوز بالای استروئید برای جلوگیری از DLK ضروری است. خطر کدورت قرنیه با استفاده از میتومایسین پروفیلاکتیک بسیار کاهش می‌یابد. بر‌اساس تجربیات PRK همراه با میتومایسین‌C درمان بسیار مؤثر و مطمئن در عیوب انکساری باقیمانده متعاقب لیزیک می‌باشد.

Ophthalmology Times Oct/15/2012

 

 

 

تعداد بازدید : 2831

ثبت نظر

ارسال