شماره ۹۶۶

تعویض کنتاکت لنز

طی گزارش یک بررسی با عنوان تاثیر انتخاب لنز و محلول نگاهداری لنز بر راحتی افرادی که از این لنزها استفاده می‌کنند و در شماره‌ی ماه مه‌ی2013 نشریه‌یOptometry and Vision ، ارگان رسمی آکادمی اپتومتری آمریکا انتشار یافته، آمده است که اگر کنتاکت لنز سبب ناراحتی مصرف‌کننده می‌شود، تنها کافی است نوع متفاوتی از این کنتاکت لنزها یا فرآورده‌های مراقبت از لنز به کار برده شود تا بهبودی حاصل گردد.
در این بررسی دو گروه از استفاده کنندگان کنتاکت لنز شرکت داشتند: 24 بیماری که در ارتباط با استفاده از کنتاکت لنز، حداقل در بخشی از روز و به خصوص در پایان روز احساس ناراحتی می‌کردند و 13نفر که نشانه‌ای نداشتند . به‌صورت غیرانتخابی ، به بیماران دو نوع متفاوت کنتاکت لنز و فرآورده‌ی مراقبت از لنز داده شد تا استفاده کنند.
براساس بررسی‌های پیشین، این ترکیب به گونه‌ای دسته‌بندی شده بود که براساس راحتی پایان روز به بهتر (ترکیب1) و بدتر (ترکیب2) تقسیم شده بود. بیماران به مدت هشت روز از هریک از دو ترکیب استفاده کردند بدون آنکه بدانند از کدام ترکیب استفاده کرده‌اند . سپس به میزان راحتی استفاده از کنتاکت لنز و سایر نشانه‌های طی این دو دوره امتیاز داده شد.
بیمارانی که دارای نشانه در ارتباط با لنز بودند ترکیب1 را راحت‌تر از ترکیب2 می‌دانستند . بعد از 8 ساعت استفاده، اختلاف در راحتی چشم (براساس مقیاس 10 امتیازی ) اندک ولی قابل توجه بود: 7/7 برای ترکیب1 درمقابل 7/1 برای ترکیب2. بیمارانی که دارای نشانه بودند درکاهش چشم خشک و آگاهی به وجود کنتاکت لنز در چشم ، ترکیب1 را برتر می‌دانستند.
به‌عکس ، در بیمارانی که پیش از انجام بررسی نشانه‌ای نداشتند، در امتیازدهی به دو ترکیب، اختلاف قابل‌توجهی دیده نمی‌شد. در این گروه بدون علامت ، امتیازها چه با راحت‌ترین و چه با ناراحت‌ترین ترکیب مشابه بود.
در بیمارانی که از کنتاکت لنز استفاده می‌کنند، ناراحتی چشم از شکایت‌های شایع است و در درصد نسبتاً پائین افرادی که برای اصلاح دید از کنتاکت لنز استفاده می‌کنند سهم دارد. خواص لنز، رسوبات ارگانیک روی لنز استفاده شده و حتی خواص محلول‌های مورد استفاده برای پاک کردن لنزها، غالباً علت این ناراحتی است.
آنها که در کار مراقبت از چشم دستی دارند غالباً برای رفع ناراحتی و حصول بهبودی کنتاکت لنز، نوع فرآورده‌ی مراقبت از لنز یا هر دو را عوض می‌کنند . اما معلوم نبود که این رویکرد تا چه حد درست است. کلینیسن‌ها و پژوهشگران همیشه می‌کوشند بیمار آنقدر راحت باشد که حتی نفهمد از کنتاکت لنز استفاده می‌کند.
این بررسی جدید به‌نحوی طراحی شده بود تا مقدار بهبودی را که می‌توان با عوض کردن کنتاکت لنز و فرآورده‌های مراقبت از لنز انتظار داشتå مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که «قریب نیمی» از بیماران دچار نشانه‌های مرتبط با کنتاکت لنز با عوض کردن لنز یا محلول به راحتی دست یافته‌اند اما باید اذعان داشت که حتی با این بهبودی ، بازهم در پایان روز برمیزان ناراحتی افزوده می‌شود. از اینرو بهتر است افراد درگیر مراقبت از چشم و پژوهشگران بر تداوم تلاش در جهت حذف این مشکل دائمی ادامه دهند تا حداکثر راحتی برای بیماران استفاده کننده از کنتاکت لنز حاصل شود.

 

 

تعداد بازدید : 1571

ثبت نظر

ارسال