راه حلی نوین برای پیشگیری از حملۀ قلبی

پزشکی امروز

راه حلی نوین برای پیشگیری از حملۀ قلبی

پنجشنبه 3 آبان 1397 ساعت 14:19

پزشکان دانشگاه آلبرتا با طراحی یک کیف همراه جیبی ، امیدوارند که مردم با همراه داشتن آن از خطر و عوارض سکتۀ قلبی بکاهند.

این محصول با نام SMHeartCard با اندازه ­ای کوچکتر از کارتهای اعتباری، شامل محفظه­ ای ثابت است که باهدف نگهداری استالیک اسید(ASA) و نیتروگلیسیرین طراحی   شده اند ، که داروهای استاندارد و معمول پیشنهادی حملۀ­قلبی هستند.

متاسفانه میزان اندکی از مردم که در معرض خطر حملۀ قلبی هستند این دو دارو را با خود حمل می‌کنند و طی پژوهشی که در دانشگاه آلبرتا روی اشخاصی که مورد حملۀ قلبی قرار گرفتند،صورت گرفت ، مشخص شد که هیچ ­یک از افراد، داروها را در اختیار نداشتند. تنها ۱۱درصد از مردان و ۲۰درصد از خانم‌ها، قرص‌های نیتروگلیسیرین را همراه دارند. بازۀ زمانی میان حس نمودن درد قفسۀ سینه تا مصرف این داروها ، شاخص اساسی بقای شخص است. متاسفانه حدود ۴۰ درصد از افراد تا رسیدن به بیمارستان دوام نمی­‌آورند.

SMHeartCard شامل دو محفظ است که یکی از آنها محل ۴ عدد ASA با دوزِ 81 میلی ­گرم و دیگری ۳ عدد قرص نیتروگلیسیرین می­باشد.

به محض احساس درد، (اگر بیمار تنها بود که توسط خودش ، در غیر اینصورت همراه وی نیز باید این موضوع را آموزش ببیند که این اقدام از تماس با اورژانس مهمتر است)، باید به سرعت چهار عدد ASA  را جویده و یک عدد نیتروگلیسیرین را مصرف نماید. پس از ۵ دقیقه اگر درد ادامه داشت، دومین قرص نیتروگلیسیرین را مصرف کند، پس از ۵ دقیقۀ دوم اگر درد بهبود نیافت با اورژانس تماس حاصل نماید. زیرا هر ثانیه که به هدر رود، بیمار به مسیر پایانی خود نزدیکتر می­گردد. حال اگر درد به سرعت رفع شد، این درد احتمالا آنژین یا یک هشدار جدی بوده است.

ASA به سرعت شروع به باز نمودن لخته­ های خونی نموده و نیتروگلیسیرین اقدام به باز نمودن رگهای خونی و کمک به کاهش فشار بر قلب می­نماید. این اقدامات اشاره شده، به کاهش صدمات حملۀ قلبی کمک نموده و شانس زنده ماندن افراد را افزایش می­دهد.

 

منبع:

University of Alberta

تعداد بازدید : 1591

ثبت نظر

ارسال