شماره ۱۱۲۱

درمان کلسترول بالا با واکسن

پزشکی امروز

درمان کلسترول بالا با واکسن

چهارشنبه 3 آذر 1395
پزشکی امروز

حدود ۷۳/۵ میلیون بزرگسال در آمریکا میزان بالایی از کلسترول «بد» دارند، اما تنها ۱ ‌تَن از‌ هر ‌۳ تَن در شرایط تحت‌کنترل هستند. در یک بررسی‌جدید، محققان تولید واکسنی را ارائه‌دادند که جانشین درمانی ارزانتر و مؤثرتری برای روش‌های کنونی پایین‌آوردن کلسترول می‌باشد.

از کلسترول‌LDL معمولاً به‌عنوان کلسترول‌«بد» نام‌برده می‌شود؛ میزان بالای کلسترول‌LDL می‌تواند باعث ایجاد پلاک در سرخرگ شده و خطر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی‌مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش‌دهد.

مطابق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری‌(CDC)، افراد با کلسترول‌LDL بالا با احتمال ۲برابر بیشتر نسبت‌به افراد با کلسترول نرمال به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.
در‌حـالـی‌که تغییر در شیوه‌ی ‌زندگی مانند اتخاذ رژیم‌غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی، کلیدی برای حفظ میزان کلسترول طبیعی است، بسیاری از افراد از استاتین‌ها برای کاهش کلسترول LDL استفاده‌می‌کنند. استاتین‌ها آنزیم مورد نیاز کبد برای تولید کلسترول را مسدود‌می‌کنند. هرچند استاتین می‌تواند مؤثر باشد‌، اما محققان معتقد هستند که ممکن‌است استاتین برای تمامی افراد بیمار جواب ندهد و برای آنها عوارض‌جانبی شدید، از‌جمله: دردعضلانی،‌ آسیب‌کبدی، مشکلات ‌گوارشی و افزایش خطر ابتلا به دیابت را در‌پی داشته باشد و واکسن آن که با مهـار پروتئین ‌تنظیم‌کننده‌ی کلسترول در خون (Cholesterol-Regulating Protein) به‌نام PCSK9 عمل‌می‌کند، ممکن‌است جانشین مؤثرتری برای استاتین باشد. برای این بررسی، محققان واکسن ذرات ویروس، مانند «‌VLP» باکتری‌خوار (Bacteriophage) را ایجادکردند که پاسخ‌های آنتی‌بادی قوی را دربرابرPCSK9 تولید‌می‌کند.

PCSK9 با پیوند به گیرنده‌ی کلسترول‌LDL در‌خون عمل می‌کند. در کبد، گیرنده‌یLDL به‌طور‌مؤثری کلسترول‌‌LDL را از خون حذف می‌کند؛ اما زمانی‌که PCSK9 به آن متصل‌می‌شود، دیگر این توانایی را ندارد.

با مسدودکردن‌PCSK9 که واکسن جدید انجام‌می‌دهد، گیرنده‌یLDL می‌تواند کار خود را انجام‌دهد.

واکسن فوق اولین درمان برای کاهش‌دادن کلسترول نیست که برای هدف قرار‌دادن‌PCSK9 ایجاد شده‌است. چندی پیش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دارویی به‌نام‌Evolocumab‌ (با‌نام تجاری  Repatha) را تأیید‌کرد که از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال برای مسدود‌کردنPCSK9 و کاهش کلسترول‌LDL استفاده‌می‌کند.

FDA این دارو را در کنار رژیم‌غذایی سالم و حداکثر دوز درمانی قابل تحمل استاتین برای بزرگسالان با زمینه‌ی ژنتیکی کلسترول‌بالا (FH) و همچنین بیماران مبتلا به حمله‌ی‌قلبی و بیماری‌های‌قلبی که نیاز به کاهش بیشتر کلسترولLDL دارند، تأیید‌کرده‌ است. بنابراین استفاده از واکسن‌های مبتنی‌برVLP که پپتید PCSK9 را هدف قرار‌می‌دهد، می‌تواند به‌عنوان جانشینی مقرون‌به‌صرفه نسبت به دیگر درمان‌ها استفاده شود و ممکن‌است به رویکردی مبتنی‌بر واکسن با کاربرد بسیار زیاد برای کنترل هایپرکلسترولمیا و بیماری‌های قلبی‌عروقی منجرشود. در‌صورت موفقیت، این رویکرد به‌وضوح می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سلامت انسان در‌سراسر جهان بگذارد.

VLP:Virus Like Particle*
*PCSK9:Proprotein Convertase Subtilisin/Kexin type9

تعداد بازدید : 1271

ثبت نظر

ارسال