شماره ۱۱۱۰

MRI بهترین روش تعیین بیماران قلبی پرخطر

دکتر ماریا تومانیان - رادیولوژیست

MRI بهترین روش تعیین بیماران قلبی پرخطر

چهارشنبه 17 شهریور 1395

طی بررسی‌های اخیر، مشخص گردید که ‌به‌طورکلیMRI  ایمن‌ترین و بهترین (Safest & most effective) راه شناسایی بیماران مبتلا به درد قفسه‌ی‌سینه با منشاء قلبی است. ام‌آرآی قلب، جهت پیش‌بینی بروز رویدادهای خطرناک مانند مرگ یا حمله‌ی قلبی به‌دنبال درد قفسه‌ی ‌سینه‌ی مشکوک به آنژین بهترین است.
محققان پیگیری ۵‌ساله‌ای را روی۷۵۰بیمار انجام‌دادند تا بهترین راه را برای جداکردن بیمارانی‌که درمعرض بالابودن یا پایین‌بودن خطر بروز رویدادهای ‌قلبی خطرناک قراردارند، پیدا‌نمایند.

آنها ام‌آرآی را که‌ تستی غیرتهاجمی است و در آن از تابش پرتوی بالقوه خطرناک استفاده نمی‌گردد، با SPECT مقایسه‌کردند؛ روشی‌که در آن تابش یونیزه‌کننده (Ionizing Adiation) به‌کارمی‌رود و معمولاً برای تشخیص بیماری کرونری قلب استفاده می‌شود.

بیماری‌کرونری‌قلب(CHD)‌، بزرگ‌تـرین عــامل مرگ‌ومیر مردم جهان است و در انگلستان هرساله تقریباً۷۰/۰۰۰‌تَن (یعنی به‌طورمتوسط ۱۹۰ فرد در روز یا ۱تَن در‌هر 8‌دقیقه) به‌دلیل این بیماری جان خود را از‌دست می‌دهند. بیشتر موارد مرگ‌و‌میر ناشی‌از CHD در‌اثر حمله قلبی (Heart attack) رخ‌می‌دهد و این بیماری زمانی بروز‌می‌کند که شریان‌های کرونری که به قلب خون‌رسانی می‌کنند، در‌اثر تجمع تدریجی بافت چربی باریک یا مسدود می‌شوند. امکان دارد این امر به درد قفسه‌ی‌سینه، یا آنژین صدری منجرگردد که اگر درمان نشود، ممکن‌است باعث بروز حمله‌ی قلبی گردد. اگر شخصی مشکوک به آنژین باشد، به احتمال قریب به یقین آزمایش آنژیوگرام اشعه ایکس (روشی تهاجمی که در آن از نوعی رنگ رادیواکتیو برای تصویربرداری از داخل شریان‌ها  استفاده می‌شود)  یا SPECT (روشی غیرتهاجمی که در آن از تابش یونیزه‌کننده استفاده می‌شود) روی او انجام‌ می‌گردد. تابش یونیزه‌کننده به‌سلول‌های زنده صدمه می‌زند. برعکس، در ام‌ار‌آی از میدان‌های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصویری تفصیلی از داخل بدن استفاده‌می‌شود. درسال‌های گذشته MRI به‌طور گسترده‌ای برای کمک به تشخیص بیماری‌های دیگر به‌کار گرفته شده است.

انتظار‌می‌رود که این تحقیق رهنمودهای بالینی آتی را برای انجام بررسی‌های مربوط به بیماری کرونری تثبیت شده‌ی قلب عرضه کند و ممکن‌است این امر فشار را بر مراکز قلب کاهش‌دهد؛ زیرا یک تعیین وقت برای مراجعه به بیمارستان جهت انجام ام‌آر‌آی کفایت می‌کند. اما به‌منظور انجام SPECT بیمار باید برای ۲بار مراجعه به بیمارستان وقت بگیرد.

مزایای ام‌آرآی قلب به کاهش دادن قرارگیری درمعرض تابش یونیزه‌کننده محدود‌نمی‌شود. تست ام‌ار‌آی غیرتهاجمی قلب، در مقایسه با SPECT، نه‌تنها ازنظر تشخیصی دقیق‌تر و با صرفه‌ی اقتصادی بیشتری همراه است ‌بلکه در پیش‌بینی نتیجه‌ی بیماری نیز بالقوه بهتر است.

«این تحقیق نشان‌می‌دهد که ام‌آرآی بهترین راه غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری‌های مهم قلب در افراد مبتلا به درد قفسه‌ی‌سینه است.

انجام اسکن ام‌آرآی با قرارگرفتن در‌معرض اشعه همراه نیست و اسکنر نیز اکنون به‌طور‌گسترده‌ای در مراکز قلب در سراسر آمریکا و اروپا در دسترس است که این موضوع به‌احتمال قوی به پذیرش سریع ام‌آرآی در رهنمودهای تشخیصی در‌سراسر جهان کمک ‌خواهد‌کرد».

 

تعداد بازدید : 1270

ثبت نظر

ارسال