شماره ۱۰۶۹

اسپوندیلیت آنکیلوزان با مرگ و میر عروقی بیشتری همراه است

پزشکی امروز

AS در مواجهه با خطردرگیری عروقی، به‌آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری‌های روماتیسمی‌می‌پیوندد.

بسیاری از بررسی‌ها، خطر بالاتر ابتلا به بیماری عروقی را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و سایر بیماری‌های التهابی مزمن نشان داده‌اند (NEJM JW Gen Med Mar 15 2015 and Ann Rheum Dis 2015; 74:326).

دلایل این مسأله ناشناخته است اما بررسی‌های بالینی از دخالت فرایندهای التهابی(inflammatory processes) حکایت دارد. محققان در این بررسی گذشته‌نگر با استفاده از پایگاه داده‌های سلامت در انتاریو به ارزیابی نرخ مرگ و میر عروقی در بیش از ۲۱۰۰۰ بیمار مبتلا به اسپوندیلیت انکیلوزان (AS با متوسط سن ۴۶ سال) و نزدیک به ۸۷۰۰۰ کنترل بدونAS و با سن، جنس و محل همسان پرداختند.

پس از تعدیل برای بیماریهای زمینه‌ای (مثلا فشار خون بالا، بیماری عروق محیطی، بیماری مزمن کلیه، دیابت، بیماری التهابی روده، سرطان و زوال عقل)، ترکیب مرگ و میر در اثر اختلالات عروقی مغزی و قلبی ـ عروقی در بیماران مبتلا به AS، از افراد گروه شاهد بالاتر بود (نسبت خطر ۱.۳۶). خطر مرگ مربوط به گرفتاری عروق در میان بیماران AS تقریباً دو برابر بیماران بدون AS و در مردان با زنان برابر بود؛ به علاوه این نرخ در بیماران مبتلا به بیماری سرخرگ‌های محیطی(PAD) شش برابر بالاتر از غیر مبتلایان بود.

Haroon NN et al. Ann Intern Med 2015 Aug 11

تعداد بازدید : 1328

ثبت نظر

ارسال