شماره ۱۲۱۵

خطرات سفرهای فضایی درازمدت برای فضانوردان

پزشکی امروز

خطرات سفرهای فضایی درازمدت برای فضانوردان

*چرا فضانوردان ممکن‌است به مشکلات گوارشی در ماموریت مریخ دچار شوند؟

چهارشنبه 16 آبان 1397 ساعت 10:46
دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه جورج‌تاون، اخیراً کشف نموده‌اند؛ هنگامی‌که بافت‌های دستگاه‌گوارش انسان توسط پرتوهای کیهانی‌(*GCR) بمباران می‌شوند، عملکرد بخش‌های گوناگون این دستگاه تغییرمی‌کند.GCR روی زمین باتوجه به‌وجود لایه‌های محافظت‌کننده و مغناطیسی تاثیری ندارد.

*چرا فضانوردان ممکن‌است به مشکلات گوارشی در ماموریت مریخ دچار شوند؟

بررسی‌های صورت پذیـرفته توسط‌ ناسا (سازمان‌ ‌فضانوردی آمریکا) نشانگر آن است که سیستم گوارش فضانوردان درسفـرهای فضایی درازمدت به‌شدت تضعیف می‌شود. تحقیقات جدید نشان داده که حمله به دستگاه گوارش مسافران فضایی توسط پرتوهای‌کیهانی، حداقل به‌عنوان یک مانع بزرگ برای رسیدن به سیارة مریخ(به‌عنوان چالش فعلی تکنولوژی) شکل گرفته است.

قرارگرفتن درمعرض پرتو کیهانی در سفر به مریخ یا فراتر از آن، می‌تواند موجب اختلالات عملکردی فضانوردان در درازمدت گردد، مانند بی‌اثرکردن جذب موادغذایی و درپی آن بروزسرطان. دانشمندان این موضوع را پس‌از مواجه‌شدن با دوزهای پایین ذرات آهن از‌نظر الکتریکی متوجه‌شدند. این ذرات، ‌از مضرترین انواع ‌پرتوهای کیهانی کهکشانی(GCR) شناخته‌شده‌اند. اتم‌ها و مولکول‌هایی که حامل بارهای الکتریکی هستند، به‌عنوان یون شناخته می‌شوند. یون‌های سنگین مانند آهن و سیلیکون همانند گلوله‌های کوچک و سریع حرکت می‌کنند و مخرب‌تر از پرتوهای‌ایکس و گاما هستند که از گونه‌های پرفرکانس پایین‌تر از نور می‌باشند.

زندگی در زمین به‌دلیل وجود محافظت میدان مغناطیسی قدرتمند دربرابر پرتوهای کیهانی و یون‌های سنگین پر انرژی برای ما بی‌خطر است؛ چرا که میدان مغناطیسی زمین آنها را از میان برمی‌دارد. نگرانی دانشمندان از میزان سطح تابش پرتوهای‌کیهانی(GCR) درسفرهای فضایی درازمدت می‌باشد. آنها معتقدند که مسافت طولانی تا مریخ و وجود این تابش‌ها، می‌تواند انسان را درمعرض اشعه گامای پرتوان قرارداده و انسان را دچار بیماری‌های سخت نماید. طی بررسی صورت گرفته روی موش‌هایی که درمعرض یون‌های سنگین‌آهن و همچنین اشعه گاما قرار گرفته بودند، تمامی این موارد مشاهده‌شد و درگروه دوم که تحت هیچگونه اشعه‌ای قرار نگرفتند، هیچگونه اختلالی مشاهده نگردید. دانشمندان مواجهه با آنچه که فضانوردان پس‌از ماه‌ها سفر درعمق فضا تجربه می‌نمایند را طراحی و شبیه‌سازی نمودند و دریافتند که سلول‌های روده موش‌های دارای یون‌سنگین به‌مقدار قابل‌توجهی موادمغذی را جذب نموده و پولیپ‌های سرطانی را تشکیل دادند. پژوهشگران معتقدند که با استفاده از فن‌آوری فعلی، محافظت از فضانوردان درمقابل اثرات نامطلوب پرتوهای کیهانی و یون‌های ‌سنگین دشوار است. اگرچه ممکن‌است با استفاده از داروها، راهی برای مقابله با این اثرات وجود داشته باشد ولی هنوز این داروها توصیه نمی‌گردند. درحالی‌که سفرهای کوتاه‌مدت مانند سفر به ماه سبب آسیب‌های این چنینی دربدن فضانوردان نمی‌گردد، مشکل واقعی در سفرهای درازمدت مانند سفر به مریخ یا دیگر ماموریت‌های فضایی درازمدت (اقامت طولانی در ایستگاه‌های فضایی) است که بسیار خطرناک می‌باشند.

GCR*: Global Cosmic Ray

 

تعداد بازدید : 1493

ثبت نظر

ارسال