شماره ۱۱۸۱

برآوردهای مرگ و میر ناشی از آنفلونزای فصلی در سراسر جهان

پزشکی امروز

برآوردهای مرگ و میر ناشی از آنفلونزای فصلی در سراسر جهان

پنجشنبه 26 بهمن 1396
پزشکی امروز

براساس پژوهشی که به تازگی انجام گشته، سالانه افراد بیشتر از آنچه پیش­تر پنداشته می­‌شد، در اثر ابتلا به آنفولانزای فصلی جان خود را از دست می­‌دهند.

سالانه بین ۲۹۱۰۰۰ و ۶۴۶۰۰۰ نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به بیماری­‌های تنفسی مرتبط با آنفلونزای فصلی جان خود را از دست می‌­دهند؛ برآوردهای قبلی ۲۵۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ نفر بود. برآورد جدید، توسط CDC صورت پذیرفته­ و مرگ و میرهایی که در طول بیماری­‌های همه­‌گیر رخ می‌­دهند و حاصل از شرایط  همایندی مرضی هستند، نظیر بیماری قلبی عروقی را مستثنی کرده ­است.

محققان برآوردهای منطقه­‌ای و برآورد مرگ و میر مختص سن را برای افراد در سه گروه سنی محاسبه نمودند: جوان­تر از ۶۵ سال، ۶۵ تا ۷۴ سال، و ۷۵ سال و پیرتر.  بیشترین مرگ و میر ناشی از آنفلونزا در فقیرترین مناطق جهان  و در میان افراد سالخورده­‌تر مشاهده شد. افراد ۷۵ ساله و مسن­‌تر و افرادی که در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ساکن بودند بیشترین نرخ مرگ و میر حاصل از آنفلونزای دستگاه تنفسی را تجربه نمودند. کشورهای مدیترانه‌­ای شرقی و کشورهای جنوب شرقی آسیا تا حدودی کمتر بودند اما کماکان نرخ­‌های بالایی از مرگ و میر ناشی از آنفولانزای دستگاه تنفسی را داشتند.

علی رغم توصیۀ تزریق واکسن آنفولانزا توسط سازمان بهداشت جهانی برای کمک به حفاظت افراد در جمعیت های پرخطر، تعداد کمی از کشورهای در حال توسعه دارای برنامه‌­های واکسیناسیون فصلی آنفولانزا و ظرفیت کافی برای تولید و توزیع واکسن­‌های بیماری­های همه‌­گیر و فصلی هستند.

محققان مرگ و میر سالانه ناشی از  آنفولانزای تنفسی فصلی را برای ۵۷٪ از جمعیت جهان محاسبه نمودند (۳۳ کشور) که حداقل به مدت ۴ سال بین ۱۹۹۹ و ۲۰۱۵ موارد مرگ و اطلاعات نظارت بر آنفولانزای فصلی را در دست داشتند. مدلسازی آماری همراه با آن نتایج برای ایجاد برآورد تعداد مرگ و میر مربوط به آنفولانزای دستگاه تنفسی در ۱۸۵ کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفتند. داده‌­های حاصل از ۱۴ کشور دیگر برای اعتبار بخشی به برآوردهای مرگ و میر فصلی ناشی از آنفولانزای دستگاه تنفسی، حاصل از مدل‌­های آماری مورد استفاده قرار گرفتند.

 CDC بیش از ۶۰ کشور را برای ایجاد نظارت و ظرفیت آزمایشگاهی به منظور شناسایی سریع و پاسخ به تهدیدات آنفولانزا، نظیر ویروس­‌هایی که قابلیت این را دارند که باعث ایجاد بیماری‌­های همه‌­گیر جهانی شوند، کمک کرده‌­است. همچنین نظارت جهانی بطور سالانه پایه و اساسی را برای انتخاب ویروس‌­های مورد استفاده در واکسن‌های آنفلونزای فصلی انتخاب می­‌کند تا کارآیی واکسن­‌های آنفولانزای مورد استفاده در ایالات متحده را بهبود بخشد و مقدمات لازم برای آمادگی در برابر شیوع بیماری را فراهم کند.

یک دانشمند محقق در CDC این مطالعه اظهار کرد که "این کار پایه و اساس شواهد را برای برنامه­‌های واکسیناسیون آنفولانزا در کشورهای دیگر فراهم می‌­کند".

این محققان بیان کردند که این امر احتمالا اثرات حقیقی آنفولانزای فصلی را در سراسر جهان دست کم می­‌گیرد چرا که محدود به مرگ و میر ناشی از آنفولانزای دستگاه تنفسی است. عفونت آنفولانزا می‌­تواند سایر شرایط بهداشتی را ایجاد کرده یا آنها را وخیم‌­تر کند، نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا عوارض مرتبط با آن، که به عنوان دلیل مرگ در گواهی فوت ثبت می­‌شوند. آنها اظهار کردند که تحقیقات بیشتر برای برآورد دلایل  غیر تنفسی مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در حال انجام است.

تعداد بازدید : 1051

ثبت نظر

ارسال