شماره ۱۱۲۳

سیگارهای الکترونیکی، والدین و کودکان

سیگارهای الکترونیکی، والدین و کودکان

چهارشنبه 17 آذر 1395
پزشکی امروز

بررسی‌های جدید نشان‌می‌دهند که بسیاری‌از مصرف‌کنندگان از این موضوع اطلاع ندارند که کشیدن سیگارهای الکترونیکی در محیط‌های بسته (داخل منزل یا اتومبیل)، موجب قرار‌گرفتن کودکان درمعرض نیکوتین و نشستن نیکوتین روی تمام سطوح داخلی می‌شود و احتمال عوارض ناشی‌از نیکوتین را افزایش‌می‌دهد.

در ضمن سیگارهای الکترونیکی به‌جای بخار آب بی‌ضرر، از خود آئروسلی (Aerosol) سمی در هواپخش می‌کنند و متأسفانه بسیاری از والدین از این واقعیت که قرار‌گرفتن کودکان در‌معرض نیکوتین برایشان خطری دربردارد، بی‌اطلاع هستند‌.

در‌سال ‌۲۰۱۵ محققان روی بیش‌از ۳۰۰۰ بزرگسال یک کارآزمایی انجام‌دادند و دریافتند که ۶۸درصد از آنان اجازه‌ی استفاده از سیگارهای الکترونیکی را در خانه‌ی خود نمی‌دهند و بیش‌از ۷۵درصد از دستگاه‌هایی که با باطری کار‌می‌کنند، در ماشین استفاده نمی‌کنند. همچنین ۸۰‌درصد از آنها بیان‌کردند که سیگارهای الکترونیکی نیز باید در محیط‌هایی که سیگار ممنوع است، ممنوع شوند و ۷۵درصد اذعان‌داشتند که والدین نباید جلوی کودکان از این سیگارها استفاده‌کنند. تنها ۳۷درصد از پاسخ‌دهندگان می‌دانستند که بخار استنشاق‌شده از سیگارهای ‌الکترونیکی دارای نیکوتین است و استفاده از آنها موجب نشستن نیکوتین روی سطوح می‌شود. همچنین بر‌اساس نظرسنجی انجام‌شده، مشخص‌شد که تقریباً نیمی‌از بزرگسالان نمی‌دانستند که استفاده از این سیگار در اطراف کودکان موجب قرار‌گرفتن آنها در‌معرض نیکوتین می‌شود.
چه گروهی تمایل به ممنوعیت استعمال سیگار در خانه یا وضع قانون محدودیت برای استفاده از دستگاه‌های مشابه ندارند؟

بر‌اساس نظرسنجی مشخص‌شد که درمیان سیگاری‌ها و استفاده‌کنندگان از سیگارهای ‌الکترونیکی، مردان ۱۸ ‌تا‌ ۲۴ ‌سال با سطوح پایین تحصیلات و بزرگسالانی که کودک در خانه ندارند، با احتمال کمتری از ممنوعیت استفاده از این نوع سیگارها حمایت می‌کنند.

همچنین مشخص‌شد که سیگاری‌ها، استفاده‌کنندگان از سیگارهای الکترونیکی و جوانان ۱۸ ‌تا ۲۴ ‌سال دارای تحصیلات کم، باور ندارند که استفاده از این نوع سیگارها کودکان را در‌معرض خطر قرار می‌دهند. افراد بزرگتر و اشخاصی ‌که بچه‌دار هستند نیز با احتمال زیاد در‌مورد مضرات بالقوه‌ی سیگارهای الکترونیکی نامطمئن هستند. بنابراین باید به والدین در‌مورد خطرهای ناشی‌از استنشاق دود سیگارهای‌الکترونیکی توسط کودکان آموزش‌داده شود و استفاده از تنباکو و سیگارهای‌الکترونیکی نیز باید در منازل و ماشین ممنوع اعلام شود.

Ref:

American Academy Of Pediatrics

تعداد بازدید : 780

ثبت نظر

ارسال