شماره ۱۱۱۰

تسکین درد

دکتر محمود عموئی

چهارشنبه 17 شهریور 1395

درود به تمامی کسانی‌که تسکین درد دردمندان و نجات جان بیماران را سبب‌می‌شوند و در پیشبرد بهداشت و درمان این مرز و بوم تحمل رنج نموده و می‌نمایند و آنان‌که در شرایط دشوار با کوششی خستگی‌ناپذیر تعلیم‌و‌تعلم را دنبال می‌کنند.

آنان‌که در جهت احقاق حق و باطل همواره تلاش می‌نمایند.

پزشکی از دیر‌باز حرفه‌ای مقدس‌بوده و در جوامع مختلف، پزشک از مقام و منزلتی خاص برخوردار بوده و اکنون نیز قابل‌احترام می‌باشد. تقدس این حرفه به‌خاطر وجود افرادی است لایق، شایسته، دانا و از خودگذشته در جمع پزشکان که پرچمدار هم‌مسلکان خود بودند و هدایت جامعه‌ی پزشکی را در حد مقدور از پلیدی‌ها و زشتی‌ها پاک و آئینه‌ی حرمت پزشک را دور از زنگار آلودگی نگهداشته‌اند.

در نگاهی به سوگند‌نامه‌ی بقراط و اصول اخلاقی طراحی‌شده توسط او درحدود ۵۰۰‌سال قبل‌از‌میلاد این مطالب را می‌بینیم و چه زیبا گفته است:

من سوگند یاد‌می‌کنم که شخصی را که به‌من پزشکی خواهد آموخت مانند والدین خود فرض کنم، با پرهیزگاری و تقدس، زندگی و حرفه‌ی خود را نجات خواهم‌داد، در هر‌خانه‌ای که باید داخل شوم برای مفید‌بودن به‌حال بیماران وارد خواهم شد، از هرکار زشت ارادی و آلوده‌کننده اجتناب خواهم نمود.

همچنین سایر پیشکسوتان ایرانی و در دیگر نقاط جهان کوشیدند تا شمع فروزان پزشک را در دو مسیر‌، آموزش علم طب و قداست و حرمت طبیب، به پیش ببرند، تا هر‌روز نقاط تاریکی از آنچه مربوط به سلامت تن و روان انسان است روشن‌گردد.

پزشکی عشق به زیبایی‌هاست، عشق به حقیقت است، عشق به سلامت است.

پزشکان باید عاشق حقیقت، زیبایی، سلامت و سعادت انسان باشند تا بتوانند در حرفه‌ی خود موفق گردند.

گر مرد رهی میان خون باید رفت

        از پافتاده سرنگون باید رفت

و نمی‌توان پزشک باشی و عاشق نه.

نمی‌توان پزشک بود و بی‌خبر از اسرار جسم و جان آدمی.

نمی‌توان پزشک بود و نظاره‌گر پاره‌ای از مسائل و بی‌تفاوت نسبت به حرمت و قداست پزشکی و اعمال و رفتار بعضی از همکاران.

برای عاشق‌بودن باید دانا بود و معشوق را شناخت سپس دلباخت و چه‌بسا جان‌داد.

توجه به دو‌مورد زیر در زندگی اطبا مؤثر است:

الف‌ـ به‌منظور حفظ قداست این حرفه، باید ناخالصی‌ها شناخته‌شده و اگر قابل اصلاح و هدایت باشند باید اصلاح نمود و این اقدام فقط توسط پزشکان امکان‌پذیر است.

توجه به انتخاب دانشجوی طب از عمده‌ترین وظایف دانشگاه است. نمی‌توان بذر را در هر‌زمینی کاشت.چرا که علف‌هرز، زندگی و رشد دانه‌های مرغوب را به‌خطر می‌اندازد. در‌نظر‌داشتن معیار‌هایی چون علاقه، صداقت، متانت، شجاعت، امانتداری، عفت، تفکر و تعقل از ویژگی‌هایی است که در انتخاب باید در‌نظر‌داشت.

ب‌ـ پزشک در تمام دوران زندگی باید بیاموزد و بیاموزاند. مطالعه‌ی مستمر را باورنموده و جمال جان را با علم روز مزین نماید. امید است تا با اینگونه نشست‌ها در راستای دو‌جهت یادشده گام برداشت و مسیر حرکت همکاران را در جهت خدمت بیشتر به نیازمندان و دردمندان هموار نمود و در ارتقاء سطح دانش و اعتماد و اعتقاد به طبیب مؤثر بود.

 

تعداد بازدید : 948

ثبت نظر

ارسال