شماره ۱۰۸۷

سرب، از دلایل اختلال خواب کودکان

دکترفرهاد فیلی - کودکان

سرب، از دلایل اختلال خواب کودکان

قرارگرفتن در‌معرض سرب در سال‌های ابتدایی کودکی، خطر مشکلات‌خواب و خوابیدن بیش‌از‌ اندازه در روز را در سال‌های پایانی کودکی افزایش‌می‌دهد. این ارزیابی که در‌سال‌۲۰۰۴ آغازشده است تا تأثیر قرار‌گرفتن در‌معرض سرب را بر تکامل عصبی ‌شناختی(Neurocognitive)، رفتاری و پیامدهای آن برای سلامت کودکان و نوجوانان را بررسی نماید. آلودگی سربی، تمامی کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه را فراگرفته و باوجود‌اینکه میزان قرارگیری درمعرض سرب به دلایل پایان ‌یافتن سوخت‌های‌سرب‌دار و افزایش آگاهی‌عمومی کاهش‌یافته است اما تداوم یافتن آن در کشورهای درحال توسعه خطر  بزرگی برای سلامت کودکان محسوب می‌شود.

قرار‌گرفتن در‌معرض سرب قابل‌پیشگیری و درمان است و درصورتی‌که مورد شناخت (تشخیص) و پیگیری قرار‌نگیرد، ممکن‌است سبب آسیب‌های نورولوژیک غیرقابل ‌بازگشتی گردد‌.

مشکلات سلامت خواب در کودکان و نوجوانان شایع‌بوده و با بسیاری‌از مشکلات مانند اختلال‌رشد و مشکلات ذهنی و عصبی ـ ‌شناختی مرتبط است.

مشکلات خوابی که توسط نوجوانان گزارش‌شده شامل خوابیدن بیش‌ازحد در روز، بی‌خوابی شبانه، بیداری زودهنگام صبحگاهی، اختلال در آغاز خواب و ادامه‌دادن به خواب و لزوم استفاده‌ی ناگزیر از قرص‌های خواب‌آور است که همه حاکی‌از کیفیت پایین خواب دارد. طبق آزمایش‌های صورت‌گرفته‌، میزان سرب خون ۶۶۵‌کودک در‌۳‌تا‌۵سالگی ارزیابی و ۶‌سال بعد، هنگامی‌که کودکان ۹تا‌۱۱‌ساله بودند، خواب آنها مورد بررسی قرار‌گرفت. کودکان و والدین آنها به پرسشنامه‌های جداگانه‌ای پاسخ دادند که پرسش‌هایی را در مورد الگوی خواب روزانه‌ی کودک، بی‌خوابی و استفاده‌از قرص خواب مطرح می‌کرد.

بی‌خوابی و استفاده از قرص خواب در کودکانی‌که میزان سرب خون آنان ‌(Blood Lead Level:BLL) مساوی یا بیشتراز 10ug/dl بود، ۲‌تا‌۳‌برابر بیشتر‌از کودکانی بود که BLL‌ آنها کمتر‌از 10ug/dl بود و این ارزیابی از اختلال خواب مشکل‌ساز کودکانی خبر می‌دهد  که از بی‌خوابی رنج‌ برده و از داروهای خواب‌آور  برای تسکین بی‌خوابی خود استفاده می‌کنند. خواب ناکافی و خواب‌آلودگی در طول روز، در میان کودکان و نوجوانان شایع بوده و مسأله‌ای فراگیر می‌باشد که با هزینه‌ی زیاد برای  سلامت‌عمومی در ارتباط است.

پژوهش‌هایی فراتر باید انجام گیرد تا نقش عوامل مؤثر در‌این معضل شناسایی‌شده و روش‌های پیشگیری، جلوگیری و کاهش اثر آنها کشف گردند. انجام این پژوهش‌ها نه تنها کمک به بهبود اختلالات خواب را دربردارد بلکه به‌طور غیرمستقیم پیامدهای سوء اختلالات خواب بر سلامت فرد همچون شناخت، هیجان، رفتار و حتی بروز دیابت در بعضی افراد را بهبود می‌بخشد.

تعداد بازدید : 1248

ثبت نظر

ارسال