شماره ۱۰۴۸

نوجوانان و سوءمصرف داروهای مجـاز

پزشکی امروز

تلفات ناشی‌از سوء مصرف داروهای مجاز مانند اکسی کانتین، در‌حال‌حاضر بیش‌از مجموع تلفات ناشی‌از هروئین و کوکائین است. بـــر‌اساس مطالعــه‌ای جــدیــد در نشریـه‌ی سیاسـت عمومـی و بازاریابی(Journal of Public Policy & Marketing) در‌حــالی‌کـه آگاهی از خطرات نـاشی‌از مـــواد‌مخــدر افزایــش یــافتـه اسـت، هنوز هم بسیاری‌از نوجوانان از خطر جسمانی قابل‌توجه ایجاد شده توسط داروهای تجویزی مجاز، بی‌اطلاع هستند.

نویسندگان مقاله ریچارد نتمایر (دانشگاه ویرجینیا)، اسکات برتن (دانشگاه آرکانزاس)، باربارا دیلینی (مسئول مؤسسه‌ی کودکان رها از موادمخدر) و جینا هجاوی (مؤسسات تحقیقاتی آمریکا) می‌گویند: «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها‌(CDC)، این وضعیت را تحت‌عنوان همه‌گیری طبقه‌بندی کرده است». «داروهای تجویزی(نسخه‌دار) که توسط یک نهاد مورد اطمینان، یعنی سازمان غذا و داروی آمریکا‌(FDA)، موردتأیید قرار‌گرفته‌اند و در‌عین‌حال تبلیغات فعال روزافزون شرکت‌های دارویی که به‌طور همزمان، والدین و بچه‌ها را با پیام‌هایی که این مواد بی‌خطر، پرطرفدار و سودمند هستند، بمباران می‌کنند».

این مطالعه،‌ روی نوجوانان حاضر در مراکز خرید سراسر ایالات‌متحده انجام شد و از آنها خواسته شد پرسشنامه‌ای مبتنی بر اینترنت، درباره‌ی استفاده‌ی آنها از موادی مانند الکل، تنباکو و داروهای مجاز و غیر‌مجاز را تکمیل‌کنند. همچنین از آنها پرسیده شد که آیا درگیر اضطراب هستند، و یا تمایل به محبوبیت میان همسالان خود دارند، یا به دنبال فعالیت‌های هیجان‌انگیز هستند و چه میزانی از خطر را با داروهای تجویزی(نسخه‌دار) همراه می‌دانند.

در کل، استفاده از داروهای تجویزی، (نسخه‌دار) باعث افزایش غیرمستقیم حالات روانی مانند اضطراب و افسردگی گردیده و منجر به استفاده از دیگر مواد دارای محدودیت مانند الکل شده بود. بااین‌حال، در برخی شرایط، مانند زمانی‌که سطح اضطراب و یا تمایل به محبوبیت در اوج خود بود، سوءمصرف داروهای تجویزی به‌طور تصاعدی افزایش پیدا‌کرده بود.

طبق نتیجه‌گیری محققان مقاله:‌«نوجوانان پیش‌از رسیدن به این نقاط اوج برای سوء‌مصرف داروهای تجویزی، نیازمند کمک هستند. بزرگسالانی که نوجوانانی را می‌شناسند که مبتلا به سطوح بسیار بالای اضطراب هستند و حداقل در‌حد متوسط از دیگر مواد دارای محدودیت استفاده می‌کنند، باید بدانند که احتمال سوء‌مصرف فراوان داروهای تجویزی، توسط این دانش‌آموزان زیاد است. به‌نظر می‌رسد نوجوانان پسری که نیاز شدیدی به محبوبیت دارند و به‌طور‌کلی نوجوانان، در‌معرض خطر ویژه قرار‌دارند. کمپین‌ها باید والدین را نیز هدف قرار‌دهند. چرا که اغلب آنها بـــه‌وضــوح، هم خطرات فیزیکی داروهـــای تجـــویزی و هم احتمال این که فرزنـدانشان ممکــن‌است از این داروهـا سـوءاستـفاده کنــنـد را دست‌کم می‌گیرند».

Journal of Public Policy & Marketing27. March 2015

تعداد بازدید : 1304

ثبت نظر

ارسال