شماره ۱۰۴۵

مشکلات خواب در کاربران نوجوان رسانه دیجیتال

پزشکی امروز

مشکلات خواب در کاربران نوجوان رسانه دیجیتال

نوجوانانی که گوشی‌های هوشمند دارند اوقات زیادی را، حتی در طول شب، به‌صورت آنلاین سپری می‌کنند که ممکن ‌اسـت بر خوابشان تأثیر منفی بگـذارد. نتـایج پــژوهش جدیدی که توسط دانشگاه Basel روی بیش‌از 300 دانش‌آموز انجام گرفته است، نشان می‌دهد.

استفاده‌ی نوجوانان از رسانه‌های دیجیتال در طول شب با افزایش احتمال مشکلات خوابی و نشانه‌های افسردگی در آنها ارتباط دارد. یافته‌ها در مجله‌ی Journal of Youth and Adolescence چاپ شده‌است.

با اینکه گوشی‌های هوشمند درسال 2007 معرفی شدند، امروزه بسیاری از نوجوانان صاحب گوشی‌های هوشمند هستند. با داشتن اینترنت بیسیم و تعرفه‌های ثابت و ارزان در آمریکا، دانش‌آموزان با صرف هزینه‌ی کم با گوشی‌های هوشمند خود آنلاین می‌شوند و با همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند (مثلاً WhatsApp) که این دلیل الگوی استفاده از گوشی هوشمندشان را تغییر داده است.

پژوهشی جدید توسط دانشگاه Basel تفاوتهای استفاده از رسانه‌های دیجیتال در‌میان نوجوانانی که گوشی هوشمند دارند و همسالانشان را که گوشی‌های معمولی دارند، بررسی کرد. 162دانش‌آموز دختر و‌200‌پسر دانش‌آموز شمال‌غرب سوئیس با سنین‌12‌تا‌17‌سال در‌این مطالعه شرکت کردند. نتایج نشان‌داد که دانش‌آموزانی که گوشی هوشمند دارند در‌طول هفته زمان بیشتری را نسبت به همسالان خود که گوشی معمولی دارند، در اینترنت سپری می‌کنند؛ به‌طور میانگین این مقدار دو ساعت در برابر یک ساعت بود. به‌علاوه، آنها پیام‌کوتاه‌های بیشتری می‌فرستند؛ به‌طور میانگین 85 پیام در‌برابر‌7‌پیام.

اختلالات خواب و نشانه‌های افسردگی:

اختلاف قابل‌توجه این دو گروه در زمانی بود که در رختخواب سپری می‌کردند. تنها 17% صاحبان گوشی‌های هوشمند در طول شب گوشی خود را خاموش می‌کردند یا در حالت بی صدا قرار می‌دادند. این مقدار در نوجوانانی که گوشی معمولی داشتند ‌47% بود. علاوه‌براین، نوجوانان دارای گوشی هوشمند اغلب بیشتر از همسالان خود که گوشی معمولی داشتند، درطول شب فیلم می‌دیدند، آنلاین بودند و به دوست خود پیام می‌دادند. مهمتر از همه، دانش‌آموزانی که در شب از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کردند، احتمال داشتن خواب بد و نشانه‌های افسردگی در آنها بیشتر بود. بنابراین متخصصان به نوجوانانی که از اختلالات خواب یا خستگی‌های شدید روزانه رنج می‌برند، توصیه می‌کنند تا دستگاه دیجیتال خود را حداقل یک ساعت قبل‌از زمان خواب خاموش کنند.

.Published 2015 Fed

تعداد بازدید : 1264

ثبت نظر

ارسال