شماره ۱۰۴۰

سروصدای ترافیک خطرناک است

پزشکی امروز

سروصدای ترافیک خطرناک است

طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، سروصدای ترافیک دومین مشکل بزرگ محیطی در اروپا است. بعد‌از آلودگی‌هوا، صدا بیشترین تأثیر را بر سلامت انسان دارد، اما اعمال قانون درمورد آلودگی‌صوتی کافی نیست. طی یک گزارش جدید نشان داده شده‌است که چگونه می‌توان از آثار منفی صدا برسلامت کاست.

درشهرهای متراکم بسیار آسان می‌توان ازچند وسیله سود جست، بسیاری از مردم نمی‌دانند که امروزه خودروها بیش‌از خودروهای 40 سال پیش درمحوطه‌ی خیابان‌ها سروصدا ایجاد می‌کنند. اما وسایط نقلیه‌ی سنگین تاحدی آرام‌تر شده‌اند.تعداد افرادی که در شهرها درمعرض آلودگی‌صوتی قرار‌می‌گیرند بالا است. امروزه سروصدای ترافیک با مشکلات سلامت در ارتباط با استرس مانند استروک و بیماری قلب ارتباط دارد.

در سال‌های اخیر، اساس علمی سنجش دراین‌مورد به‌طور قابل‌توجه وسیع و گسترده‌تر شده است. اما قوانین مربوط به حفظ همشهریان دربرابر صدای ناسالم اصولاً ناکافی است.

چندی‌پیش طی یک اجلاس، خبرگان بین‌المللی صنایع خودروسازی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در اینسبروک اتریش گردهم آمدند تا درمورد امکانات تکنیکی دسترسی بهتر به محیط‌های شهری بحث و تبادل‌نظر کنند. در زیر خلاصه‌یی از گزارش این گردهمایی را مطالعه می‌فرمائید؛ برای حل معضل صدای ترافیک راه حل ساده‌ی تکنیکی وجود ندارد که بتوان از ریشه جلویش را گرفت و یا از رسیدن صدا به گوش جلوگیری کرد. برای دستیابی به بهبودی، باید هرکسی که درگیر این مسأله است به‌صورت هماهنگ کار انجام دهد. اما این همکاری جمعی درحال‌حاضر موجود نیست و تقسیم مسئولیت‌ها روشن نمی‌باشد. درهر‌حال این اجلاس با اشاره به سه مورد، آرام‌کردن صدای حمل و نقل عمومی، کاهش سرعت و ساخت ساختمان‌ها طبق یک برنامه‌ریزی خوب شهری به‌عنوان سد مؤثر جلوگیری از صدا، پایان‌یافت.

 

 

تعداد بازدید : 1749

ثبت نظر

ارسال