شماره ۱۰۰۱

مداخله درمانی با موسیقی

پزشکی امروز

مداخله درمانی با موسیقی

با استفاده از موسیقی و آواز درتیمار سلامت می‌توان کیفیت زندگی سالمندان را ازطریق رفع درد، اضطراب و افسردگی بهبود بخشید. طی مقاله‌یی که در شماره‌ی ژانویه‌ی2014 نشریه‌ی Mental Health Practice انتشار یافته می‌توان به آسانی و به‌صورتی مؤثر از‌این اعمال به‌عنوان مداخله‌های درمانی پرستاری استفاده کرد.
نتیجه‌ی بازبینی مقالاتی در ارتباط با اضطراب و به‌کارگرفتن موسیقی برای درمان افراد بالاتر از 65 سال مشخص شده‌است این اعمال با ایجاد لذت، تعامل اجتماعی، بهبود حافظه و ورود به اجتماع، تأثیر مثبت بر بهبود و بهزیستی دارد.
استفاده از‌این روش سبب کاهش اضطراب و اغتشاش فکر در  افراد مبتلا به زوال عقل شده و کیفیت زندگی ایشان را بهبود می‌بخشد و از‌نظر روانشناسیک و فیزیولوژیک در مؤسسات بالینی نافع است.
مصنف این بازبینی اظهار داشته‌است که به آسانی می‌توان موسیقی و آواز را درخدمات پرستاری وارد‌کرد زیرا به‌طور گسترده در دسترس، ارزان و ازنظر فرهنگی، قانونی و اخلاقی دارای منع حداقل است.
شنیدن موسیقی و یا آواز،‌ مداخله‌ی پرستاری مطمئن و مدرک بنیاد است ولازم است در این مورد بررسی شده وازاین روش استفاده شود.
پژوهش بیشتر در زمینه‌ی موسیقی و فعالیت‌های مشابه گروهی برای سایر گروه‌های بیماران، تشخیص‌ها و شرایط و نیز مدت وجود آثار مثبت نیز باید انجام گیرد.

 

 

تعداد بازدید : 1538

ثبت نظر

ارسال