شماره ۹۷۴

دو داستان از تاریخ

دکترکامران سلطانی نژاد

پزشکی که خـودش را‌‌جراحی کـرد

ســـــال1964میــــلادی دکتر‌‌ روگودزوف در27سالگی درایستگاهی در قطب‌جنوب مقیم بود.
او از علائم بیماری دریافت که به آپاندیسیت مبتلا شده است. به دلیل اوضاع نامساعد جوی هیچ‌هواپیمایی نمی‌توانست فرود بیاید. دکتر‌‌ روگودزوف تصمیم‌گرفت که خودش راجراحی نماید!
او از بی‌حسی موضعی استفاده نمود. هواشناس ایستگاه با رتراکتور موضع عمل را بازکرد. راننده‌ی ایستگاه نیز آینه را برای وی نگهداشته بود. دانشمند هواشناس دیگری وسایل عمل را به او می‌داد. دکتر روگودزوف یک بار بی‌حال شد ولی توانست بعداز 2 ساعت عمل را به پایان برساند. 2 هفته بعد از عمل بهبود یافت.
بره درمقابل ترازوست!
درموردفراست ابن‌سینا، پزشک و دانشمند عالیقدر ایرانی مطالب زیادی شنیده یا خوانده‌ایم واینک مطلب دیگر که در نفایس الفنون تألیـف شمس‌الدیـن‌آملـی ذکر شده است:
روزی بوعلی‌سینا بر دردکانی نشسته بود. درهمان حال یک روستایی که بره‌یی بر دوش داشت، از آن مکان عبور می‌کرد. شیخ ‌قیمت  بره را پرسید و مرد روستایی قیمت را گفت. پس‌از گفتگو به توافـــق رسیــدند. شیخ گفت: «‌بره را بگذار و برو ساعتی دیگر بیا تا پول آن را بدهم». مرد روستایی دانشمند بزرگ را شناخت و گفت: «تو حکیم بزرگی و بر تو پوشیده نیست که بره در مقابل ترازوست». بوعلی به فراست، موضوع را دریافت و منظور را درک کرد و به او دو برابر قیمت پرداخت کرد ومرد را خوشحال روانه کرد. منظور روستایی ازاین سخن چه بود؟ یکی اینکه وقتی که بره را در ترازو کشیدی وخریدی بلافاصله پس از  وزن کردن قیمتش را پرداخت کن و دیگر آنکه برج‌های دوازده‌گانه‌ی:حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو وحوت را اگر دردایره‌یی قراربدهیم و اسامی را به ترتیب دراطراف دایره بنویسیم، برج حمل یعنی بره درمقابل برج میزان که به معنای ترازوست قرار می‌گیرد. وحکیم عالیقدر به فراست این موضوع را دریافت.

 

 

تعداد بازدید : 1610

ثبت نظر

ارسال