شماره ۹۶۶

تصفیه آب با پاپایا

بایک ماده‌ی جدید و ارزان که ازخاک رس ودانه‌های پاپایا تهیه می‌شود می‌توان فلزات مضر را از آب بیرون کشید و از هزینه‌ی تدارک آب تمیز برای میلیون‌ها نفر از مردم کشورهای درحال توسعه کاست. بررسی دانشمندان با این«خاک‌رس دو رگه»‌ درنشریه‌ی انجمن شیمی ‌آمریکا به چاپ رسیده است.
پژوهشگران توضیح داده‌اند که قریب یک میلیارد نفر ازجمعیت کشورهای درحال توسعه به مخازن مطمئن آب پاک برای شرب، آشپزی وسایر موارد کلیدی دسترسی ندارند. یکی‌از مشکلات بهداشتی ناشی از این کمبود به تماس با فلزات سنگین مانند سرب، کادمیم و جیوه مربوط می‌شود که ازطریق منابع صنعتی وارد آب می‌شوند. برای حذف این فلزات ازآب مشروب، می‌توان از تکنولوژی استفاده کرد ولی غالباً این روش درکشورهای درحال رشد بسیار گران تمام می‌شود. به این جهت دانشمندان درجستجوی راهی ساده‌تر و قابل دسترس برای یافتن ماده‌یی برآمدند که دارای قدرت جذب سطحی باشد.
درمسیر این راه به دو ماده برخوردند که به قدرکافی دربعضی ازکشورهای  درحال توسعه یافت می‌شود. یکی ازاین مواد کائولینیت خاک رس بود که برای ساخت سرامیک، رنگ، کاغذ و سایر فرآورده‌ها از آن استفاده می‌شود. دیگری دانه‌های میوه پاپایا Carica Papaya است. در گذشته از این دو ماده برای خلوص آب استفاده می‌شد ولی تاکنون به صورت «خاک‌رس دورگه» مورد استفاده نبوده است. مدارک مربوط به تأثیر خاک رس ثابت شده است زیرا دارای پتانسیل قوی جانشین شدن با کربن فعال شده‌ی تجارتی در آب‌های زاید درجهان توسعه یافته است.


America Chemical Society 2013 Jul 10

 

تعداد بازدید : 1399

ثبت نظر

ارسال