مسدودکننده‌های گیرنده بتا و خاصیت ضدسرطانی

پزشکی امروز

مسدودکننده‌های گیرنده بتا و خاصیت ضدسرطانی

شنبه 27 آبان 1396
پزشکی امروز

براساس پژوهشی جدید مشخص‌شد که داروی Carvedilol (دارویی‌که به‌طور معمول برای معالجه فشارخون بالا استفاده‌می‌شود) قادراست تا از آسیب سلولی ناشی از نورخورشید که منجر به‌ سرطان‌پوست می‌شود پیشگیری‌کند. محققان به‌طور اتفاقی و براثر یک خطا در آزمایشگاه دریافتند که داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا، دارای خاصیت ضدسرطانی هستند.

دانشکده‌داروسازی دانشگاه علوم‌بهداشتی‌غربی (Western University) یافته‌های‌جدیدی را در نشست سالیانه‌انجمن درمان فارماکولوژی و درمان‌شناسی تجربی آمریکا در نشست سالیانه خود که در شیکاگو برگزارمی‌شود، ارائه‌می‌دهد.

خاصیت ضدسرطانی کارودیلول هنگامی کشف‌شد که فارغ‌التحصیل‌سابق این دانشکده در آزمایشگاه هوانگ، درحال‌بررسی این موضوع بود که آیا کارودیلول و بتابلوکرهای مشابه می‌توانند خطر ابتلا به‌سرطان را افزایش‌دهند یاخیر. این فرد بی‌آنکه بداند، تأثیر ضدسرطانی کارودیلول را به‌جای آزمایش توانایی این دارو درافزایش ابتلا به‌سرطان موردبررسی قرارداد و متوجه‌شد که کارودیلول به‌طور شگفت‌آوری دارای خاصیت ضدسرطانی پوست می‌باشد.

سپس محققان آزمایش‌هایی را با کشت‌سلولی و موش انجام‌دادند تا بفهمند که آیا کارودیلول می‌تواند ازسرطان پوست ناشی از اشعه‌ماورابنفش(UVB) (بخشی از نورخورشید که می‌تواند به لایه بالایی پوست آسیب برساند و نقش مهمی در ایجاد سرطان‌پوست دارد) جلوگیری‌نماید یاخیر.

محققان دریافتند که کارودیلول بر سلول‌های کشت‌شده پوست‌موش که در معرض اشعه‌ماورابنفش قرارگرفته‌اند و موش‌های بدون‌مو که پس از قرارگیری درمعرض اشعه‌فرابنفش دارو مصرف‌کردند، اثر حفاظتی دارد. آزمایش‌ها نشان داد که کارودیلول از طریق محافظت از سلول‌ها دربرابر آسیبDNA که براثر سرطان اتفاق می‌افتد و مرگ‌سلول دراثر اشعه‌فرابنفش عمل می‌کند. موش‌های بدون‌مو درمعرض اشعه‌فرابنفش قرارگرفتند و بامصرف کارودیلول شدت و تعداد تومورهای ایجادشده آنها درمقایسه باموش‌هایی که دارو مصرف نکرده‌بودند کاهش‌یافت. بررسی‌های انجام‌شده روی موش‌ها نشان‌داد که کارودیلول بیشتر از کرم ضدآفتاب تشکیل تومورپوست را به تأخیر می‌اندازد.

همچنین محققان دریافتند که داروهای بتابلوکر نه‌تنها دارای خاصیت ضدسرطانی هستند بلکه احتمالاً روی مولکول‌هایی که تاکنون شناسایی نشده‌اند نیز تأثیر دارند. «داده‌های اولیه نشان‌می‌دهد که سلول‌های هدف کارودیلول با گیرنده‌های‌بتاآدرنرژیک که به‌طور معمول گیرنده‌های هدف تمامی بتابلوکرها می‌باشند، درارتباط نیستند. آنها احتمالاً مکانیسم‌های پیش‌بینی‌نشده درگیر در پیشرفت‌سرطان را هدف قرارمی‌دهند».

محققان قصد دارند تا از کارودیلول یا بتابلوکرهای مشابه درکرم‌ها یا افشانه‌های پوست استفاده‌کنند تا از سرطان پوست ناشی از اشعه‌ماورابنفش پیشگیری نمایند. این دارو بدون تأثیر بر فشارخون و ضربان قلب عمل خواهدکرد که معمولاً به‌وسیله بتابلوکرها تغییرمی‌کند. آشنایی با مکانیسم عمل کارودیلول همچنین به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از روش معالجه‌ای کاملاً جدید، این مکانیسم‌ها را بدون تأثیرات قلبی/عروقی مورد هدف قراردهند.

تعداد بازدید : 1174

ثبت نظر

ارسال