شماره ۱۱۷۵

آیا بارداری بر بازگشت سرطان سینه تاثیر دارد ؟

Oxford University Press, 2017

آیا بارداری بر بازگشت سرطان سینه تاثیر دارد ؟

بارداری خطر بازگشت سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و این نگرانی را که بارداری موجب افزایش عود سرطان در افراد نجات‌یافته می‌شود، کاهش‌داد.

چهارشنبه 13 دی 1396
دکتر احسان هدایتی- جراح سرطان

پژوهشی که اخیراً در نشریه انستیتوی ملی سرطان آمریکا (NCI) منتشرشده، نشان‌می‌دهد که بارداری سبب خطر بازگشت ( عود) سرطان در افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه نمی‌شود. سالهاست که ایمنی بارداری برای زنان با پیشینه سرطان‌سینه بخصوص سرطان پستان گیرنده استروژن‌مثبت(ER.Positive)، موضوعی بحث‌آفرین باقی‌مانده است.

 

آیا بارداری بر بازگشت سرطان سینه تاثیر دارد ؟

 

در‌این موارد هورمون‌ها می‌توانند رشد و گسترش سرطان‌سینه را افزایش‌دهند. چون سطح هورمون‌ها در‌طول بارداری تغییر‌می‌کند می‌توان این‌گونه برداشت نمود که به‌احتمال‌زیاد سرطان سینه در افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه گیرنده استروژن‌مثبت (ER.Positive)، در دوران بارداری عود خواهد‌کرد.

پژوهش اخیر افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه که باردار شده بودند را با افرادی‌که طی دوره متوسط ۷سال باردار‌ نشده‌بودند مقایسه‌نمود و با پیگیری میزان عود سرطان‌سینه، به این نتیجه رسید افرادی که باردار می‌شوند حتی اگر درگذشته مبتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت بودند، با عود سرطان سینه مواجه نخواهند شد.

این یافته‌ها حاکی از آن است که بارداری خطر عود سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و این نگرانی را که بارداری موجب افزایش عود سرطان در افراد نجات‌یافته می‌شود، کاهش‌داد.

براساس این پژوهش، ممکن‌است ترس پزشکان و بیماران، عامل میزان بالای سقط‌ جنین در‌میان زنانی باشد که پیشینه سرطان‌سینه دارند.

 

تعداد بازدید : 1147

ثبت نظر

ارسال