شماره ۱۱۰۴

اولوکیزومَب در درمان RA

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

اولوکیزومَب در درمان RA

Olokizumab یک آنتی‌‌بادی مونوکلونال انسانی تحقیقاتی است که اختصاصی برای اینترلوکین‌ـ6 می‌باشد. اینترلوکین‌ـ6 یک سایتوکاین پیش‌التهابی است که در فرایندهای ایمنی متعددی وجود داشته و در التهاب مفصل در RA نقش مهمی‌دارد.

محققان نتایج مطلوب بلندمدتی را با استفاده از اولوکیزمَب برای درمان آرتریت روماتوئید فعال متوسط​​تا شدید دریافت‌نمودند که به‌صورت کافی به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند.

داده‌ها از بررسی‌های صورت گرفته‌ به‌طور گسترده‌ روی بیماران آرتریت روماتوئید غربی و آسیایی گرفته شده‌اند که فاز۲ ارزیابی دوسویه‌کور اتفاقی (Phase‌2 RCT)با این دارو را تکمیل نمودند. این بررسی استفاده از اولوکیزومَب در بیماران RA که روی درمان با متوتروکسیت بودند را بررسی‌می‌کند که در درمان با TNFهای دیگر موفق نبوده‌اند.

این تحلیل افرادی را شامل می‌شد که حداقل یک دوز Olokizumab دریافت کرده بودند و حداقل یک اندازه‌گیری اثربخشی (Efficacy measurment) داشتند. بیماران اولوکیزومَب ۱۲۰میلی‌گرم را زیرجلدی هر۲هفته یک‌بار به‌علاوه‌ی متوتروکسیت دریافت می‌کردند؛ دوز متوتروکسیت در‌۲ ارزیابی انجام‌شده با یکدیگر کمی‌تفاوت داشت.

اولوکیزومَب به‌خوبی تحمل‌شده و با کاهش در فعالیت بیماری همراه بود.

در بیماران مبتلا به RA که پاسخ ناکافی به داروهای کاهش دهنده‌ی فعالیت بیماری (Disease-modifying) داده‌اند، مهارکننده‌های‌TNF اغلب اضافه‌می‌شوند و معمولاً این درمان با ترکیب متوتروکسیت انجام ‌می‌شود. با‌این‌حال، نزدیک به نیمی‌از بیمارانی‌که مهارکننده‌ی ‌TNF دریافت‌کردند نیز به‌صورت کافی به این درمان پاسخ ندادند.

داده‌ها نشان‌می‌دهند که اولوکیزومَب به‌خوبی تحمل‌شده و با مشخصات ایمنی (Safety profile) که برای این دسته از داروها انتظارش می‌رفت، منطبق بود.کاهش در فعالیت بیماری تا هفته‌ی ۴۸ تجویز دارو نیز ادامه داشت.

* این مقاله در کنفرانس سالانه‌ی انجمن روماتولوژی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۵ ارائه گردید.

 

تعداد بازدید : 2186

ثبت نظر

ارسال