شماره ۱۲۱۴

داروی جدیـد درمان سلیـاک

داروی جدیـد درمان سلیـاک

در قارۀ‌سبز (اروپا)، حدود ۱ الی ۲ درصد‌از جمعیت به بیماری سلیاک مبتلا‌ هستند و نیازمند راه‌حلی مؤثر، زیرا فقط با حذف موادغذایی دارای گلوتن (*GFD)، این بیماری درمان‌نمی‌شود. ازآنجایی‌که بیشتر داروهای در‌دست‌تهیه، سیستم‌ایمنی را سرکوب‌می‌کنند و ممکن‌است عوارض‌جانبی ناخوشایندی برای بیمار به‌دنبال داشته باشند، گروهی از محققان دانشگاه فنی‌ وین داروی ساده‌ای را تولید نمودند که به سیستم ایمنی‌بدن آسیب نمی‌رساند. این محققان با همراهی تکنولوژی تشخیصی علوم‌زیستی(GmbH)، دارویی را تولیدنمودند که به‌طورمستقیم به مولکول‌های گلوتن حمله‌ورشده و آنها را به مولکول‌های بی‌ضرر تبدیل‌می‌کند.

پنجشنبه 10 آبان 1397 ساعت 0:58
دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

محققان با درپیش گرفتن ساز و کار کمتر پیچیده‌ای که پشت‌سر این دارو می‌باشد، راه تایید این دارو را آسان‌تر نموده‌اند.

محققان امیدوارند تا روند تأیید این محصول درسال۲۰۲۱ عملی‌گشته و آن را به بازار عرضه نمایند.

«بدن ما آنتی‌بادی‌هایی را تولیدمی‌کند که کاملاً متناسب با آنتی‌ژن‌های واردشده به بدن است، درست مانند قفل و کلید. این پاسخ ایمنی، آنتی‌ژن‌ها را غیرفعال می‌کند».

یعنی اگر قطعه‌ای از آنتی‌بادی جدید بدون تحریک سیستم ایمنی، مولکول گلوتن واردشده به بدن را احاطه کند، گلوتن دیگر روده را تحت‌تأثیر قرارنمی‌دهد.

محققان به‌منظور تغییر یک باکتری‌خاص برای تولید آنتی‌بادی موردنظر، باید فرآیند ویژه‌ای را ایجادنمایند که به آنها این امکان را می‌دهد تا قطعات کوچک دارای پروتئین‌های چین‌خوردۀ معیوب که توسط باکتری مهندسی‌شده تولیدشده‌است (Inclusion bodies) را مجدداً تاکنند (Refold) تا به قطعۀ موردنظر دست‌یابند.

محققان اظهارمی‌دارند؛ روش طراحی‌شده برای انجام فرآیند تاشدگی پروتئین‌ها نسبتاً جدید است، اما هنوز کارآمد نیست. «این‌ طراحی مدت زیادی زمان برده است و اما اکنون فرآیندی را ایجاد نموده‌ایم که به‌آسانی می‌توانیم دوباره آن را برای مصارف صنعتی تولیدنموده و تولید خوبی از محصول موردنظر ارائه‌دهیم. این داروی جدید که اکنون در اختیار تکنولوژی تشخیصی سایوتک(*SDT) قراردارد، به بیماران مبتلا به سلیاک این امکان را می‌دهد تا بتوانند از غذاهای حاوی گلوتن استفاده‌نموده و نشانه‌های کمتر داشته یا هیچگونه نشانه‌ای را نداشته باشند».

 

* GFD: Gluten Free Diet

* SDT: Sciotec Diagnostic Technologies
Ref: Viena University of Technology, July 2018

 

تعداد بازدید : 5669

نظرات

پریسا

4 سال و 6 ماه و 3 روز پیش

سلام من خیلی از این خبر خوشحال شدم آیا این دارو وارد ایران میشود

Solmaz v

4 سال و 3 ماه و 23 روز پیش

Slm aslan nmitoonam bavar konam

پریسا

1 سال و 11 ماه و 29 روز پیش

پس چرا دارویی درکارنیست خدا

وحید

9 ماه و 1 روز پیش

واقعا کی قراره این دارو بیاید چیزی شبیه به رویاست تولدی دوباره

وحید

9 ماه و 1 روز پیش

واقعا کی قراره این دارو بیاید چیزی شبیه به رویاست تولدی دوباره

منتظر

8 ماه و 14 روز پیش

واقعا میشه روش حساب کنیم؟؟ چرا خبر جدیدی نیست؟ من واقعا نمیتونم‌رژیم بدون گلوتن رو رعایت کنم خیلی سخته مخصوصا وقتی بچه داری و مهمونی میری و ...

ثبت نظر

ارسال