شماره ۱۱۷۹

تأثیر مداخلات غیر تهاجمی بر چاقی

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

تأثیر مداخلات غیر تهاجمی بر چاقی

چهارشنبه 11 بهمن 1396
پزشکی امروز

محققان هلندی دریافتند که تحویل موادمغذی به روده‌کوچک دور، ممکن‌است یک درمان غیرتهاجمی بدون نیاز به ورود جسم‌خارجی به بدن برای چاقی باشد. در یک طراحی، پس‌از مصرف موادمغذی بسته‌بندی‌شده که به قسمت ایلئوم‌روده دراز رسیده‌بود، مصرف‌غذا به‌میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافت، درمقایسه با یک محصول مشابه که این اتفاق نیافتاد.

محققان بررسی خود را به‌نام «اثبات مفهوم» (Proof of Concept) که درآن ترمز ایلئال [پدیده‌ای که درآن درشت مغذی‌های هضم‌نشده به قسمت انتهایی روده‌کوچک‌ (ایلئوم) رسیده و سیگنال بازخوردی (Feedback Signal) که منجر به احساس سیری‌می‌شود را فعال می‌نمایند]، ممکن‌است یک هدف برای درمان چاقی باشد.

باتوجه به شیوع چاقی که به‌سرعت درحال افزایش است، پژوهشگران بخش بیماری‌های گوارش و کبد در مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند، اظهارداشتند: «نیاز فوری به شرایط جدید درمانی وجود دارد.» آنها جراحی چاقی را درمانی مؤثر اما «سخت» نامیدند. جایگزین‌های راحت‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر پیامدهای مهم بهداشت عمومی را در پی‌دارند.

این پژوهش درکنگره سالیانه هفته بیماری‌های گوارش آمریکا در(DDW2017) May2017 ارائه گردید (Abstrat 319).

بررسی‌های پیشین با استفاده‌از کاتتر برای انتقال موادمغذی (Micronutrients) به روده‌کوچـک نشـان‌داد که تـرمز ایلئال (Ileal brake) می‌تواند هدف اصلی برای درمان چاقی باشد. در‌این‌پژوهش جدید، گروه محققان مخلوطی از کازئین و سوکروز را که در یک پلیمر کپسوله‌شده بود و به مواد‌مغذی اجازه عبور از معده و رسیدن به ایلئوم را می‌داد، برای داوطلبان تجویزکردند و یک‌دوز ماده‌غذایی با کالری یکسان را بدون استفاده از کپسول پلیمری به گروه کنترل دادند.

دراین ارزیابی ۵۹ تَن از افراد سالم با شاخص توده‌بدنی(BMI) ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم برمترمربع را ثبت‌نام کردند. پس‌از یک ناشتایی یک‌شبه، بیماران پس‌از مصرف یک صبحانه ثابت، محصول اختصاصی خود را گرفتند. ۹۰ دقیقه پس‌از مصرف محصول، به‌شرکت‌کنندگان دربررسی دستور دادند که به‌عنوان وعده غذایی تا جایی که سیرشوند لازانیا بخورند. پس‌از یک ارزیابی هفت‌روزه، روش مشابه با محصول مخالف (Opposite Product) استفاده‌شد. محققان از مقیاس‌های آنالوگ بصری(Visual Analog Scales:VAS) در ابتدا و تکمیل پروتکل برای ارزیابی گرسنگی، پری، سیری و میل به خوردن استفاده‌کردند.

به‌گفته محققان، شرکت‌کنندگان پس‌از دریافت موادمغذی کپسوله‌شده، به‌میزان قابل‌توجهی کمتر لازانیا (۶۵۵/۳ درمقابل ۶۹۹/۱۱ کیلوکالری، P<0.05) خوردند. همچنین مواد مغذی کپسوله با معیار اندازه‌گیری VAS درمقایسه با دارونما، میزان گرسنگی را کاهش و سیری را افزایش داد.(P <0.05 و P <0.01).

این بررسی اولین آزمایش کنترل‌شده (Controlled Trial) محسوب می‌شود که نشان‌می‌دهد مصرف یک‌مخلوط پروتئین و کربوهیدرات کپسوله‌شده، باعث سیری و کاهش مصرف موادغذایی می‌شود. این گروه تحقیقاتی درحال برنامه‌ریزی بررسی‌های اضافی، مانند اندازه‌گیری تأثیر این استراتژی بر پپتایدهایGI مانند GLP-1 هورمونی درگیر در آزادسازی انسولین می‌باشند.

«بررسی‌های متعدد نقش هورمون‌ها را درحفظ و تثبیت چاقی نشان می‌دهند». درنتیجه، پتانسیل برای درمان‌هایی‌که هشدارهای هورمونی را برای ایجادکاهش‌وزن تغییرمی‌دهند، وجود دارد. داده‌ها شواهد بیشتری درمورد نقش ترمز ایلئال درتنظیم مصرف غذا فراهم کردند.» اما محققان هشدار‌می‌دهند که پاتوژنز چاقی شامل یک درگیری پیچیده میان عوامل متعددی‌است که می‌تواند اثربخشی هر یک از عوامل را محدودنماید.

تعداد بازدید : 844

ثبت نظر

ارسال