شماره ۱۰۹۷

پروتون‌درمانی جدید در سرطان‌مری

پزشکی امروز

بررسی جدیدی توسط دانشمندان دانشکده‌ی‌پزشکی دانشگاه مریلند نشان‌داده ‌است که بیماران مبتلا به سرطان‌مری که تحت پروتون‌درمانی قرار‌می‌گیرند، درمقایسه با بیمارانی‌ که با روشهای پرتودرمانی قدیمی‌تر درمان می‌شوند تا‌حد قابل‌توجهی به عوارض‌جانبی سمی کمتری دچار می‌گردند.

آنها ۲نوع تابش اشعه‌ی ایکس را با پروتون‌درمانی مقایسه کردند که روشی نوآورانه و دقیق محسوب می‌شود و دقیقاً تومور را هدف قرارمی‌دهد و در‌عین‌حال آسیب به بافتهای اطراف تومور را به حداقل می‌رساند.

محققان نزدیک به۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان را بررسی‌کردند و به این مسأله پی‌بردند که پروتون‌درمانی به میزان قابل‌توجهی عوارض‌جانبی کمتری را نشان‌می‌دهد؛ از‌جمله تهوع، بی‌اشتهایی و خستگی‌عمومی و اختلالات خونی و مشکلات قلبی و ریوی و این شواهد بر‌دقت شیوه‌ی پروتون‌درمانی تأکید می‌نمایند و اینکه این روش چگونه واقعاً می‌تواند در زندگی بیماران سرطانی تغییر ایجاد‌ نماید و روی بسیاری از عوارض و نه همه‌ی آنها، اثرات چشمگیری دارد.پروتون‌درمانی تنها یکی از انواع روشهای جدید مربوط به درمان سرطان است. روشهای دیگر عبارتند‌از:

• پرتودرمانی داخلی انتخابی؛ شیوه‌ی درمانی دقیقی برای درمان بیمارانی است که خارج ساختن تومورهایشان خیلی دشوار بوده و کبد را نیز درگیر کرده‌است، از‌قبیل تومورهای ناشی‌از سرطان‌های ‌روده‌ی بزرگ‌(کولورکتال).

• پروتون‌درمانی Gammapod؛ روشی جدید و بسیار دقیق و غیرتهاجمی برای درمان مراحل اولیه‌ی سرطان‌پستان (Early Stage).

• گرما‌درمانی (Thermal Therapy)؛ ‌از‌ «حرارت»، در درمان طیف وسیعی از بدخیمی‌ها استفاده می‌شود.

این درمان روی انواع زیادی از تومورها به‌خوبی مؤثر است، ازجمله تومورهایی که در مغز، مری، ریه، سر و گردن، پروستات، کبد، نخاع و دستگاه گوارش یافت می‌شوند. این روش همچنین برای کودکان مبتلا به سرطان، گزینه‌ی مهمی است و انتظار‌می‌رود که برای برخی از انواع سرطان‌پستان به گزینه‌ی مهمی تبدیل شود. هرچند امروزه بیشتر بیماران سرطانی توسط جدیدترین و مدرنترین فناوری پرتودرمانی تحت درمان قرار‌می‌گیرند، انتظار‌می‌رود تا ۳۰درصد از بیمارانی که تحت درمان با پرتوی پروتون هدف‌گیری‌شده قرارمی‌گیرند، از نتایج درمانی بهتری سود خواهندبرد.

Ref: University of Maryland Research Division Sept,2015


تعداد بازدید : 1999

ثبت نظر

ارسال