شماره ۱۰۷۳

مصرف زیاد قهوه و پیشگیری از سرطان کبد

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

قهوه، نوشیدنی بیداری صبح میلیون‌ها انسان است. افراد روزانه به‌منظور افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز، قهوه می‌نوشند.

همچنین گزارش جدیدی نشان‌داده که مصرف منظم قهوه ممکن‌است خطر ابتلا به سرطان کبد به دلیل مصرف روزانه‌ی الکل را کاهش‌دهد.

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته توسط «صندوق بین‌المللی تحقیقات جهانی سرطان» (WCRF) در لندن، مصرف مشروبات الکلی ممکن‌است برای ابتلا به سرطان کبد کافی باشد.

این یافته‌ها بر‌اساس تحلیل ۳۴پژوهش است که ۸/۲میلیون انسان در آن شرکت داشته‌اند و بیش‌از‌ ۲۴۵۰۰ تن از آنها مبتلابه سرطان کبد بودند.

جامعه‌ی سرطان آمریکا (ACS)، تخمین‌می‌زند هرساله در آمریکا حدود ۳۵۶۶۰ مورد جدید تشخیص ابتلا به سرطان کبد وجود دارد و تقریباً ۲۴۵۵۰ ‌بیمار جان خود را در‌اثر ابتلا به سرطان‌کبد و سرطان مجاری صفراوی از‌دست‌می‌دهند.

شواهد برگرفته از یافته‌ی تحقیقاتی مشابه، قویاً تأیید می‌کند که نوشیدن قهوه ممکن‌است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. این کشف از تحقیقات انتشاریافته‌ی «صندوق تحقیقات جهانی سرطان» (WCRF) در‌سال‌2013 پیروی می‌کند و  نشان‌می‌دهد که قهوه خطر سرطان رحم را نیز کاهش می‌دهد.

خطر بسیار پایین ابتلا به سرطان‌کبد با مصرف یک فنجان قهوه در روز:

سازوکارهایی که اثر حفاظتی قهوه را در برابر سرطان کبد تأیید می‌کند، به‌طور‌عمده مربوط به بررسی در حیوان‌ها است، بااین‌وجود برخی بررسی‌های انسانی نیز به این شواهد کمک‌می‌کنند. نشان‌داده‌ شده‌است که قهوه و عصاره‌های قهوه، میزان ژن‌های درگیر در واکنش‌های التهابی را کاهش می‌دهد و به‌نظر‌می‌رسد اثرات فوق‌الذکر در کبد، مشخص‌ترین این اثرات می‌باشد.

بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که مصرف قهوه آسیب به دی.ان.ای را در سلول‌های خونی کاهش می‌دهد و از آسیب دی‌ان‌ای در اثر عوامل خارجی در افراد سالم جلوگیری ‌می‌کند.

اگر افراد یک فنجان قهوه در روز مصرف‌کنند، خطر ابتلا به سرطان‌کبد ممکن‌است تا حدود 14‌درصد کاهش‌یابد.‌شواهد درباره‌ی مصرف قهوه  عموماً یکسان هستند و بررسی‌ها، کاهش چشمگیر خطر سرطان‌کبد با مصرف یک فنجان قهوه در روز را نشان‌داده‌اند.

زمانی‌که نتایج بر‌اساس جنسیت طبقه‌بندی شدند، ارتباط مزبور فقط در‌مورد مردها قابل‌ملاحظه بود. هیچ شواهدی در مورد اینکه کاهش خطر ابتلا به دلیل ترکیب خاصی از قهوه است، وجود ندارد.

همچنین درمورد متغیرهایی از  قبیل کافئین، شکر و شیر که ممکن ‌است در ارتباط میان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌کبد تأثیر بگذارند، اطمینانی وجود ندارد. به‌دلیل تأثیراتی که قهوه در دیگر شرایط سلامتی دارد، هنوز نمی‌توان درباره‌ی مصرف قهوه توصیه‌ی اکید نمود.

به این شواهد قوی دست‌یافت که نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

CUP تحقیقات مستدل‌تری را آشکار کرده است که تحقیقات مزبور نشان‌می‌دهد چاقی یا افزایش‌وزن نیز با خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها، ارتباط مستقیم دارند.

برنامه‌ی‌CUP، تحقیقات در زمینه‌ی پیشگیری‌از سرطان را بازبینی و بررسی و نتیجه‌گیری می‌کند که چگونه تغییر عوامل مربوط به سبک‌زندگی از‌قبیل وزن، رژیم‌غذایی و فعالیت فیزیکی ممکن‌است خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش‌دهند.

CUP نتیجه‌گیری می‌کند که مصرف بیشتر قهوه، احتمالاً از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 1045

ثبت نظر

ارسال