شماره ۱۰۶۶

روش نوین بیهوشی در بخش آندوسکوپی

دکتر سودابه رئیسیان - بیهوشی

استفاده از روش بیهوشی با پروپوفول، ممکن‌است کارایی کارکنان بخش اندوسکوپی را بهبود بخشد.

استفاده از بیهوشی پروپوفول به کمک کامپیوتر برای انجام اندوسکوپی فوقانی و کولونوسکوپی، زمان اقامت در اتاق ریکاوری را تقریباً ۲۰درصد کاهش‌می‌دهد. این بررسی که توسط محققان مرکز پزشکی میسون ویرجینیا (vnmc) انجام شده‌است، نشان‌می‌دهد که این روند به تجربه‌ی ریکاوری بهتری برای بیماران نسبت به ترکیب مورد استفاده‌ی معمول میدازولام و فنتانیل منجر می‌شود.

برخی‌از بیماران به‌خوبی به بیهوشی با میدازولام و فنتانیل پاسخ نمی‌دهند و برخی دیگر نیز بلافاصله پس‌از به‌هوش‌آمدن، دچار احساس گیجی (be in a feg) می‌شوند و پزشکان می‌توانند برای این بیماران از بیهوشی با پروپوفول به کمک کامپیوتر (CAPS=Computer-assisted propofol sedation) استفاده کرده و زمان ریکاوری آنان را کاهش دهند.

باتوجه به نیاز به یک جایگزین برای بیهوشی میدازولام و فنتانیل، متخصصان گوارش وبیهوشی این مرکز، برای آزمایش سیستم CAPS گرد هم آمدند تا ببینند آیا CAPS می‌تواند سیستم بیهوشی مطمئن و مؤثری برای بیمارانی باشد که اندوسکوپی فوقانی و کولونوسکوپی انجام می‌دهند؟

در این بررسی، محققان سیستم CAPS را بر روی ۱۴۶۶ بیمار که براساس تعریف انجمن بیهوشی امریکا (ASA) یا رتبه‌ی۱ (طبیعی‌و‌سالم) یا رتبه‌ی۲ (مبتلا به بیماری‌های سیستمیک خفیف) محسوب می‌شدند، به‌کار گرفتند. زمان ریکاوری این بیماران پس‌از انجام اندوسکوپی به‌طور‌متوسط ۲۷دقیقه بود، که ۶دقیقه یا تقریباً ۲۰درصد سریع‌تر از بیماران مشابهی بود که با میدازولام و فنتانیل بیهوش شده بودند.

به‌طور‌ معمول، بیهوشی با استفاده از پروپوفول، مستلزم آن است که یک متخصص بیهوشی درطول هر اندوسکوپی حضور داشته باشد. در حالی که در بیهوشی به کمک کامپیوتر، متخصص بیهوشی لازم نیست در هر اندوسکوپی حضور داشته باشد، اما باید به هنگام نیاز در دسترس باشد و این مسأله بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی را قادر می‌سازد تا کارکنان این مراکز با کارایی بیشتری اقدامات درمانی بیشتری را انجام دهند.

نتایج اولیه از بررسی‌های بیمار و تجربه‌ی پزشک نشان‌می‌دهد که درصد رضایت بیماران و پزشکان از بیهوشی به کمک کامپیوتر، بالاتر از روش‌های استاندارد است. زیرا آنها معتقدند CAPS نسبت به دیگر روش‌ها سطح بهتری از بیهوشی را فراهم نمود، در‌حالی‌که نمره‌ی رضایت متمرکز بر ریکاوری گزارش‌شده توسط بیماران، تنها کمی بالاتر بود. در‌حالی‌که داده‌ها نشان‌می‌دهد که بیهوشی پروپوفول به کمک کامپیوتر به خوبی نتیجه داده ولی نمی‌توان از این روش بیهوشی برای همه‌ی بیماران استفاده کرد. شواهد تنها از استفاده از CAPS در بیماران رتبه‌ی۱ و رتبه‌ی۲ (class1&2)حمایت می‌کند.

محققان توصیه می‌کنند که بررسی‌های بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا ممکن است CAPS علاوه‌بر کاهش زمان ریکاوری، مزایای دیگری نیز مانند امکان تغییر جریان کاری در بخش اندوسکوپی داشته باشد یا خیر. آنها همچنین بر‌این باورند که باید تحلیل بیشتری روی بیماران صورت گیرد تا عوامل تعیین‌کننده‌ی بیمار ایده‌آل برایCAPS‌، مشخص‌شوند.

تعداد بازدید : 2458

ثبت نظر

ارسال