شماره ۱۰۳۲

تراوایی روده کوچک در EOE

پزشکی امروز

ثابت شده است که تغییرجیره‌ی‌غذایی دربیماران دچار ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EOE)، مداخله‌ی غیردارویی مؤثری است. اما، هنوز نمی‌دانیم چگونه آنتی‌ژن‌های غذا سبب القای ارتشاح تک افتاده‌ی ائوزینوفیلی مری می‌شوند. دراصل، این حالت در‌اثر تماس یا جذب درمری یا از طریق عکس‌العمل سیستمی بعد‌از جذب آلرژن در روده‌ی کوچک در موضع اتفاق می‌افتد. مدارک حاصل از بررسی حیوانی ثابت کرده است که تماس با آلرژن خارج از مری ممکن سبب ایجاد یا تعدیل پاسخ آلرژیک مری گردد.

در بررسی حاضر، پژوهشگران به ارزیابی این مسأله پرداختند که آیا در 17بیمار مبتلا به EOE فعال درمقایسه با 8 بیمار دچار EOE درمرحله‌ی رمیسیون و 27 بیمار سالم (گروه شاهد) آیا تراوایی Permeability روده‌ی کوچک افزایش می‌یابد. با استفاده از روش اعتبار یافته‌ی دفع 2 قند، تراوایی روده‌ی کوچک ارزیابی شد. دراین روش نسبت لاکتولوز به مانیتول در ادرار به دنبال مصرف‌شان اندازه‌گیری می‌شد و افزایش نسبت حاکی از افزایش تراوایی روده‌ی کوچک بود. بیماران بررسی به‌خوبی مشخص‌شده بودند و بیماران مبتلا به حالاتی که ممکن‌بود بر تراوایی روده‌ی کوچک تأثیر داشته باشند از این بررسی حذف شده بودند.

دربیماران دچار EOE فعال درمقایسه با گروه رمیسیون وگروه شاهد نسبت لاکتوز به مانیتول بیشتر بود. دربیماران گروه رمیسیون وگروه شاهد نسبت‌ها مشابه بود.

Gut 2014 Jun 23

 

تعداد بازدید : 1558

ثبت نظر

ارسال