شماره ۱۰۲۸

تاثیر خواب بر کولیت اولسروز

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

تاثیر خواب بر کولیت اولسروز

طبق بررسی‌های جدیدی که در Clinical Gastroenterology and Hepatology، مجله‌ی رسمی انجمن گاستروآنترولوژی آمریکا آمده است، اگر به توصیه‌ی 7 تا 8 ساعت خواب شبانه عمل نکنید، ممکن است با خطر افزایش کولیت زخمی روبرو شوید.

اشوین ان. آنانتا کریشنان، پزشک شاغل در بیمارستان عمومی ماساچوست، مسئول بررسی این مقاله‌ی تحقیقی می‌گوید: «کم‌ و زیاد‌شدن مدت خواب، عواقب مهمی در سلامتی انسان دارد و با افزایش کلی میزان مرگ‌ومیر، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان همراه است. براساس یافته‌های‌ما، کولیت زخمی می‌تواند به فهرست این مشکلات اضافه شود.

 ما دریافتیم که کمتر از شش ساعت و بیشتر از نه ساعت خواب روزانه، با افزایش خطر کولیت زخمی همراه است».

پژوهشگران، بررسی آینده‌نگری را درباره‌ی گروهی از زنان پیش بردند که از سال 1976 در پژوهش‌های سلامت پرستاران Nurses’ Health Study (NHS) I و از سال 1989در NHS II ثبت نام شدند که از طریق پرسشنامه‌های مفصل، هر دو سال یکبار با بیش از 90% پیگیری، دنبال شدند. جمعیت زیاد افراد هم ردیف، طراحی آینده‌نگر و زمان پیگیری طولانی‌تر، فرصتی استثنایی را فراهم آورد تا ارتباط بین مدت خواب و بروز بیماری با نیرویی کافی بررسی شود، تا بتواند عوامل مخدوش‌کننده‌ی احتمالی را اصلاح کند.

این نتایج نشان دادند، به دنبال رابطه‌ی کم و زیاد شدن مدت خواب با افزایش خطر بیماری، رابطه‌ای «Uشکل» بین مدت‌خواب و خطر کولیت زخمی به‌وجود می‌آید. این ارتباط، مسـتقل از سایر عوامل شناخته‌شده‌ی تهدیدکننده‌ی محیطی، مشاهده شده‌است.

آنانتا کریشنان و همکارانش در پژوهش قبلی که آن‌هم سال گذشته در مجله‌ی Clinical Gastroenterology and Hepatology به چاپ رسید، گزارش کرده بودند کیفیت پایین خواب، حتی در هنگام خاموشی بیماری، منجر به افزایش دو برابری خطر عود بیماری کرون‌Crohn در عرض شش ماه می‌شود. دکتر آنانتا کریشنان می‌گوید: «تمام این داده‌ها در مجموع، از تائید روزافزون تأثیر اختلال خواب روی سیستم ‌ایمنی حمایت می‌کنند. این داده‌ها در‌عین‌‌حال تأییدی بر نیاز محققان به پرسش مکرر درباره‌ی مدت و کیفیت خواب به‌عنوان پارامتر مهم سلامت در بیماران مبتلا به بیـماری‌های التــهابی روده هستند».

نویسندگان مقاله به محدودیت‌های بسیاری در‌این پژوهش اذعان دارند. نخست آنکه اکثریت نفرات در‌نظر گرفته شده، پرستاران سفیدپوست مونث بودند، بنابراین نشانگر توزیع جنس مذکر و نژادهای دیگر در کل جمعیت نبوده است. دوم آنکه، مدت خواب هم توسط خود افراد گزارش میشد. با این‌همه، گستردگی پژوهش و کیفیت داده‌ها، این یافته‌ها را به اثبات می‌رساند.

پژوهش‌های بیشتری در آینده، برای درک بهتر مکانیسم‌هایی که توسط خواب ممکن‌است بر بیماری‌های التهابی ‌روده تأثیر بگذارد، لازم است انجام گردد.

Ref: ClinicalGastroenterology & Hepatology(2014;Vol.12(11):P.1879-1886)

 

 

 

تعداد بازدید : 1657

ثبت نظر

ارسال