شماره ۱۰۲۶

تاثیر مصرف مکمل ها بر کبد چرب

تاثیر مصرف مکمل ها بر کبد چرب

نتایج بررسی‌ها  نشان می‌دهد  که به‌طور واضحی صدمات کبدی ناشی از مکمل‌های گیاهی در طی یک دهۀ گذشته افزایش داشته  و علاوه‌بر آن استفاده از مکمل‌های گیاهی غیربدن‌ساز عواقب کبدی  وخیم‌تری نسبت به مکمل‌های گیاهی بدن‌ساز و مکمل‌های داروئی رایج داشته‌اند.

چهارشنبه 12 آذر 1393
دکترهوشنگ سلطان‌زاده ، داروساز

در طی یک دهۀ گذشته عوارض بیشتری از مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی گزارش و پیش‌آگهی شدیدتری مشاهده شده است ، حدود۵۰درصد مردم آمریکا مکمل‌های غذایی گیاهی مصرف می‌نمایند(Herbal and Dietary Supplements) با‌کوته‌نوشت (HDSs) که هپاتوتوکسیسیته شدیدی بر اثر مصرف بسیاری از این ترکیبات گزارش شده‌است. علاوه ‌بر‌این هنوز کنترل محکمی برای این ترکیبات مثل داروهای شیمیائی اعمال نمی‌گردد. تاثیر مصرف مکمل ها بر کبد چرب افراد امروزه آسیب زیان باری بر زندگی انسان وارد می کند.

 

تاثیر مکمل ها بر کبد چرب :

 


مقایسۀ عوارض کبدی ناشی‌از این ترکیبات در‌مقایسه با عوارض کبدی داروهای رایج توسط محققان در شبکۀ اطلاعاتی مربوط به عوارض کبدی داروها به ثبت رسیده است که مراجعه به یک مرکز  تحقیقاتی مرجع در فاصلۀ سال‌های۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ داشته‌اند و توسط این مرکز این ترکیبات به دو دسته ترکیبات بدن‌سازی و غیربدن‌سازی تقسیم و بررسی شده‌اند. از ۸۳۹ بیمار ارجاع داده شده به  این مرکز ۷۰۹ نفر (85%) آسیب کبدی ناشی‌از مصرف دارو داشته‌اند (DILI) و ۱۳۰‌نفر (15%) بیماران دچار عوارض کبدی ناشی‌از مصرف  مکمل‌های گیاهی بوده‌اند که از این دسته ۴۵نفر (35%) ترکیبات مکمل بدن‌سازی و ۸۵نفر (65%) ترکیبات مکمل‌های گیاهی غیربدن‌سازی مصرف نموده بودند.


بیشتر تغییرات یا صدمات‌کبدی ناشی‌از مصرف مکمل‌های گیاهی در مردان بوده و به‌طور غایی در سنین جوانتر نسبت به مصرف‌کنندگان سایر داروها بوده‌اند (داروهای رایج و مکمل‌های گیاهی غیربدنسازی (سن ۳۱‌سال در گروه اول درمقابل ۵۲ و ۴۷سال گروه دوم و سوم) (P.valne <0.001).
نسبت پیدایش صدمات‌کبدی ناشی‌از مصرف مکمل‌های گیاهی از ۷ به ۲۰‌درصـد در‌طی زمان بررسی افزایــــش یــافته بــــود. (P.valne <0.0007) که این میزان افزایش بسیار بیشتر در بروز عوارض کبدی ناشی از مصرف داروهای رایج بود (مکمل‌های غیرگیاهی).
نیاز به پیوند کبد در مصرف‌‌کنندگان مکمل‌های گیاهی غیر بدن‌ساز بیش‌از مصرف‌کنندگان مکمل‌های دارویی رایج بود. (13%در مقابل 3% با PV<0.001).
در‌بین ۱۳‌بیماری که نیاز به پیوندکبد داشته و یا فوت شدند متوسط سنی ۵۶ سال داشته که ۹ نفر آنان (69%) نژاد آسیائی داشته‌اند. هیچ یک از بیماران مصرف‌کنندۀ مکمل‌های گیاهی بدن‌ساز فوت نکرده و به پیوند کبد نیز نیاز نداشتند.

 

توصیه‌های نهایی:

 

نتایج بررسی‌ها  نشان می‌دهد  که به‌طور واضحی صدمات کبدی ناشی از مکمل‌های گیاهی در طی یک دهۀ گذشته افزایش داشته و علاوه‌بر آن استفاده از مکمل‌های گیاهی غیربدن‌ساز عواقب کبدی  وخیم‌تری نسبت به مکمل‌های گیاهی بدن‌ساز و مکمل‌های داروئی رایج داشته‌اند.
کلینیسین‌ها باید از نتایج این بررسی‌ها در توصیه‌های لازم به بیماران خود (هشدار به بیماران خود) استفاده نمایند. از زمان اعلام این نتایج هنوز این پروژۀ تحقیقاتی باز بوده و بررسی‌ها ادامه دارد.

 

 

تعداد بازدید : 1782

ثبت نظر

ارسال