شماره ۱۰۲۶

باکتریهای روده و موادغذایی

سپیده زرین کفش - ماما

باکتریهای روده و موادغذایی

به احتمال خیلی قوی باکتری‌های روده‌ی هرفرد وی را به خوردن موادغذایی متفاوت وامی‌دارند. تا این مواد نیاز آنها را برآورده کند.
نوع تغذیه‌ی ما مشخص می‌‌کند چه نوع باکتری‌هائی در روده‌ی ما رشد می‌کنند این روند ممکن‌است تأثیر برعکس‌هم داشته باشد.
گروه خاصی از باکتریهای روده می‌توانند موادی تولید کنند که عادات غذایی ما را طوری تغییر دهند که خودشان از این تغییر استفاده کنند. ولی این باکتریها روی چه مکانیسمی عمل می‌کنند درحال‌حاضر مشخص نیست و درحال‌حاضر بین دانشمندان نظرات مختلفی رد وبدل می‌شود.آنها حدس می‌زنند سیگنالهای باکتریهای روده روی سیستم عصبی  و غدد هورمونی و سیستم  ایمنی تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند که شخص ناگهان علاقه‌ی خاصی به مصرف بعضی ازمواد غذایی را داشته باشد یا ناگهان از یک ماده‌ی‌غذایی زده شود که ممکن‌است در بعضی شرایط خطر ابتلا به دیابت یا اختلالات غذا خوردن (بولمی) و یا چاقی را افزایش دهد.
در یک بررسی در دانشگاه کالیفرنیا مشخص‌ شد که میکروبها قادر هستند تأثیر روی رفتار ما داشته باشند به این صورت که با تأثیر روی اعصاب واگر و گیرنده‌های چشایی باعث تغییر آنها شوند یا ازخود موادی تولید کنند که باعث می‌شود فرد خود را شاد یا ناراحت احساس کند. عصب واگر حاوی میلیونها سیناپس عصبی می‌باشد که دستگاه گوارش را به مغز متصل و احساساتی مانند گرسنگی، سیری، حالت تهوع و نیاز به خوردن را تنظیم می‌کند.
آزمایش‌هایی که روی موشها انجام شده نشان می‌دهد که حتی گروهی از باکتریهای روده هستند که می‌توانند باعث ایجاد ترس دراین حیوانات شوند. همچنین نتایج گروهی از تستها که روی انسانها انجام شده‌است نشان می‌دهند که مصرف مرتب باکتریهای پروبیوتیک که در محصولات لبنی یافت می‌شود و یک نوع لاکتوباسیل می‌باشد باعث می‌شود خلق و خوی بد را ازبین ببرند.
باکتریهای موجود در روده به‌صورت گروهی هرکدام از یک دسته از مواد غذایی استفاده می‌کنند مثلاً گروهی بیشتر از کربوهیدراتها و گروه دیگر بیشتر از چربی‌ها تغذیه می‌کنند.
فعل و انفعالات روده مانند یک اکوسیستم عمل می‌کند به نحوی که انتخاب غذایی ما روی مرگ یا افزایش تعدادی از باکتریهای روده تأثیر دارد و برعکس وقتی گروهی از باکتریها که قسمت اعظم تغذیه‌ی خود را ازکربوهیدراتها تأمین می‌کنند افزایش یابد می‌توانند مزاج ما را تغییر دهند تا مصرف این مواد در غذاهای روزانه‌مان افزایش یابد.
انسان می‌تواند این روند را به‌نفع خود تغییر دهد به‌این‌صورت که با اطلاع کافی تغذیه‌ی خود را مشخص کند و بعداز گذشت 24ساعت نوع و میزان فلور طبیعی روده شروع به تغییرکردن می‌کند. استفاده‌ی مرتب از باکتریهای پروبیوتیک در موادغذایی ممکن‌است بعداز مدت کوتاهی یک کلونی باکتریایی سالم در روده‌ها ایجاد نماید که به نفع سلامت انسان می‌باشد. بشر هنوز در ابتدای راه می‌باشد تا مشخص شود باکتریهای روده نوع و مقدارشان تاچه حد در سلامت ما تأثیر می‌گذارند؟

 

 

تعداد بازدید : 1360

ثبت نظر

ارسال