۱۰۱۵

بازبینی آلرژی کپک(۲) (بخش پایانی)

دکترسنبل طارمیان - عفونی

بازبینی آلرژی کپک(۲) (بخش پایانی)

زندگی درخانه‌یی با تهویه ضعیف. پنجره و درهای سفـت سبب حبس رطوبت درمحیط‌ خانه شده و از تهویه‌ی مناسب جلوگیری می‌کنند و شرایطی عالی برای رشد کپک فراهم می‌آورند. جاهای نمناک مانند حمام، آشپزخانه و زیرزمین نسبت به رشد کپک تأثیر‌پذیرتر می‌باشند.پاسخ‌های آلرژی کپک نسبت به کپک شامل است بر نشانه‌هایی از نوع تب یونجه که بیمار را ناتوان و بینوا می‌کند ولی جدی و وخیم‌ نیستند. اما، بعضی شرایط آلرژیک ناشی‌از کبدوخیم می‌باشند. این شرایط عبارتند‌از:
آسم ناشی‌از کپک. درافراد دچار آلرژی کپک، نفس‌کشیدن درهاگ سبب شعله‌ورشدن آسم می‌گردد. اگر بیمار دچار آلرژی کپک و آسم باشد، باید درمورد ایجاد حمله‌ی شدید آسم، استفاده از یک برنامه‌ی اورژانس را در دسترس داشته باشد.
سینوزیت آلرژیک قارچی. این حالت حاصل وجود یک واکنش التهابی نسبـت به قارچ در سینوس‌ها است.
آسپرژیلوز آلرژیک برنش وریه. این واکنش نسبت به قارچ در ریه‌ها در افراد دچار آسم یا فیبروز کسیستیک دیده می‌شود.
التهاب افزایش حساسیت ریه. این حالت نادر وقتی بروز می‌کند که تماس با ذرات هوازاد ازجمله‌ هاگ‌های قارچ سبب التهاب ریه hypersenistivity pneumonitis شود. این حالت ممکن‌است با تماس با گردوغبار به‌وجود آورنده‌ی آلرژی در محل کارایجاد شود.
سایر مشکلات ناشی‌از کپک:
به‌غیر‌از آلرژن‌ها، کپک سبب بروز خطرات دیگر سلامتی درافراد حساس می‌گردد ازجمله ممکن‌است سبب بروز عفونت‌های پوست یا غشاهای مخاطی شود. به طور کلی کپک سبب ایجاد عفونت‌های سیستمی نمی‌شود مگر درافرادی که دستگاه ایمنی دچار اختلال دارند مثـل افراد دچـار ‌HIV/AIDS یا افرادی که از داروهای فرونشاننده‌ی ایمنی استفاده می‌کنند.


تماس با کپک ممکن‌است سبب آغالش چشم، پوست، بینی وگلو در بعضی افراد شود. سایر واکنش‌های احتمالی کپک با پژوهش‌هایی که درحال انجام است روشن خواهد شد. برای شناسایی یا رد سایر مشکلات طبی، طبیب پس از دانستن شناسه‌ها و نشانه‌ها، معاینه‌ی جسمی انجام داده و نیز انجام یک یا چند آزمون جلدی یا خونی را دستور خواهد داد تا مشخص شود. علت آلرژی موجود چیست. این آزمون‌ها عبارتند‌از:
آزمون خراش پوست. دراین آزمون از مقادیر رقیق شده‌ی آلرژن‌های شایع یا مشکوک مانند کپک‌هایی استفاده می‌شود که در محل وجود دارند. در زمان انجام آزمون، این مواد را روی پوست بازو یا پشت گذاشته و خراش کوچکی می‌دهند. درصورت وجود آلرژی،درمحل خراش یک برجستگی (کهیر) روی پوست بروز می‌نماید.
آزمایش خون. با این آزمایش خون (که گاهی تست رادیوآلرگوسوربنت یا RAST نامیده می‌شود) می‌توان پاسخ دستگاه ایمنی را نسبت به کپک با سنجش مقدار بعضی آنتی‌بادی‌های گردش خون اندازه‌گرفت. این آنتی بادی‌ها را آنتی‌بادی‌های ایمونوگلبولین IgE)E) می‌نامند.
بهترین روش درمان برای هر‌نوع آلرژی، انجام اقداماتی در جهت پرهیز از تماس با عوامل شعله‌ور‌کننده است. اما، کپک در همه‌جا وجود دارد و هیچکس نمی‌تواند به‌طور کامل ازآن دور باشد. درعین حال که برای علاج آلرژی کپک راه مطمئنی وجود ندارد ولی با استفاده از بعضی داروها می‌توان تا حدی نشانه‌ها را تسکین داد. این داروها عبارتند‌از:
کورتیکوستروئیدهای بینی. استفاده از این افشانه‌های بینی به پیشگیری و درمان التهاب ناشی‌از آلرژی کپک در دستگاه فوقانی تنفس کمک می‌کند. برای بسیاری افراد این داروها از مؤثرترین داروهای آلرژی به‌شمار می‌روند و غالباً از نخستین داروهای تجویزی به‌شمار می‌آیند. از نمونه‌های این داروها سیکلزوناید ciclesonide، فلوتیکازون fluticasone، مومتازون mometasone، تریامسینولون و بودزوناید budesonide قابل ذکرند. خونروی از بینی و خشکی بینی از شایع‌ترین عوارض‌جانبی این داروها به‌شمار می‌روند ولی عموماً برای استفاده‌ی درازمدت مطمئن هستند.
آنتی‌هیستامین‌ها. استفاده از این داروها به تسکین خارش، عطسه و آبریزش بینی کمک می‌کند. این داروها با بلوک کردن هیستامین‌اثر می‌کنند. هیستامین‌ ماده‌ی‌شیمیایی است که ضمن واکنش‌ آلرژیک توسط دستگاه ایمنی آزاد می‌شود. ازآنتی‌ هیستامین‌های زیر می‌توان برای تسکین‌نشانه‌ها سود برد: لوراتادین، فکسوفنادین و ستیریزین. با این داروها منگی یا خشکی‌دهان دیده نمی‌شود و یا مقدارش اندک است. سایر آنتی‌هیستامین‌ها مانند کلماستین clemastine نیز مؤثرند. این داروهای قدیمی‌تر سبب منگی شده، برنحوه‌ی‌ انجام کار و تحصیل تأثیر گذاشته و سبب خشکی‌دهان می‌شوند. افشانه‌ی‌ بینی آزلاستین azelastine واولوپاتادین هیدروکلراید نیزدراین مورد به‌کار می‌روند. عوارض‌جانبی افشانه‌های بینی شامل است بر تلخ شدن دهان و خشکی بینی.
احتقان‌زداهای خوراکی. داروهای ضد‌احتقان خوراکی عبارتند‌از: سودافدودریکسورال. از آنجا که داروهای ضد‌احتقان ممکن‌است سبب افزایش فشارخون‌ شوند، در‌صورت وجود فشارخون باید از مصرف این داروها پرهیز کرد. عوارض‌جانبی احتمالی این داروها شامل است بر افزایش فشارخون، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، تپش قلب، اضطراب و بیقراری.
افشانه‌های ضداحتقان بینی. این افشانه‌ها عبارتند‌از: اکسی‌متازولین. این داروها نباید بیش از 3یا4 روز مورد استفاده قرارگیرند زیرا سبب می‌شوند.احتقان بینی بازگشته و حتی وقتی مصرف‌شان قطع شود نشانه‌ها بدتر گردند. ســـایر عوارض جانبــی این داروها عـــبارتند از سردرد، بی‌خوابی و عصبانیت.
مونتلوکاست.مونتلوکاست montelukast قرصی است که برای سد کردن اثر لکوترین‌ها مصرف می‌شود. لکوترین‌ها leukotriene‌ها مواد‌شیمیایی دستگاه ایمنی به‌شمار می‌روند که سبب بروز نشانه‌های آلرژی مانند ترشح موکوس بیش‌ازحد می‌گردند. ثابت شده‌است که این دارو در درمان آلرژی کپک موثر است. مانند آنتی‌هیستامین‌ها، این دارو مؤثرتر ازکورتیکوستروئیدهای استنشاقی نیست. این دارو غالباً وقتی استفاده می‌شود که نتوان اسپری‌های بینی را تحمل کرد یا وقتی که آسم خفیف موجود باشد.
سایر روش‌های درمان آلرژی کپک عبارتند‌از:
ایمونوتراپی. این درمان شامل یک دسته شات آلرژی است که در درمان بعضی انواع آلرژی مانند تب‌یونجه مؤثر است. شات‌های آلرژی را فقط دربعضی انواع آلرژی کپک مورد‌استفاده قرارمی‌دهند.
شستشوی بینی. برای کمک به رفع نشانه‌های آغالند‌ه‌ی‌ بینی ممکن‌است توصیه به شستشوی روزانه‌ی‌ بینی با آب نمک شود. در این حالت باید ازسرم‌های نمکی پلاستیکی یا ظرف نتی‌استفاده نمود. این تدبیر خانگی به پاک شدن بینی از مواد آغالنده کمک می‌کند. دراین‌مورد باید از آب‌مقطر استریل که قبلاً جوشیده و خنک شده‌است یا با فیلتر‌های یک میکرونی تصفیه شده‌است استفاده کرد. پس‌از شستشو به‌منظور پیشگیری از آلودگی وسایل مورد استفاده را باید با آب مقطر جوشیده پاک کرد.
باید برای رفع نشانه‌های آلرژی کپک، اقدامات زیر انجام شود:
خواب دراتاقی با پنجره‌های بسته. برای جلوگیری از ورود کپک به محیط درون خانه. به‌نظر می‌رسد شب ها غلظت هاگ‌های کپک هوازاد بسیارزیاد باشد و این زمان، هوا سرد ومرطوب است.
استفاده از ماسک گرد و غبار روی بینی و دهان. برای حفاظت در‌برابر هاگ‌های کپک برای حفاظت در‌برابر هاگ‌های کپک درصورتی‌که بخواهند برگ‌ها را هرس کنند، چمن‌ بزنند یا اطراف کمپوست کار کنند.
پرهیز از رفتن به بیرون از خانه‌ در بعضی مواقع مثل بلافاصله پس‌از رگبار، در هوای مه‌آلود یا نمناک یا وقتی که میزان کپک زیاد است.
برای کاهش رشد کپک درمنزل، باید نکات زیر را به یادداشت:
حذف منبع نمناک در زیرزمین ساختمان مثل لوله‌هایی که نشست می‌کننــد یا چکه‌کــــردن از لوله‌های بزرگ.
استفاده از رطوبت‌زدا در هرمنطقه‌یی از خانه که دارای بوی نا و رطوبت است. حفظ میزان رطوبت تا زیر‌50 درصد، پاک‌کردن منظم منابع جمع کننده و کویل‌های تراکم.
استفاده از ایرکاندیشن و استقرار ایرکاندیشن مرکزی با فیلتر کارآیی بالای ذرات هوا (HEPA). با فیلترهپا می‌توان هاگ‌های کپک هوای بیرون را پیش‌از ورود به درون خانه گرفت.
تعویض منظم  فیلترهای کوره‌ها و ایرکاندیشن‌ها. بازرسی داکت‌های‌ هوای گرم و در‌صورت لزوم پاکسازی آنها.
اطمینان ازتهویه مناسب حمام‌ها و پنکه‌ی تهویه در زمان دوش‌گرفتن یا حمام‌کردن و بلافاصله بعد‌از خشک‌شدن هوا در‌صورتی‌که پنکه‌ی تهویه موجود نباشد درزمان دوش گرفتن یا حمام کردن باید یک پنجره یا در باز باشد.
زیرزمین وحمام را فرش نکنید.
زهکشی مناسب جوی‌ها به دور از محیط خانه با برداشتن برگ‌ها و گیاهان ازاطراف سوراخ‌های مجرای آب و پاکسازی ناودان‌ها.
پاک ‌و خشک‌کردن ظرف گیاهان ارگانیک مانند ظروفی که از بند، حصیر یا کنف ساخته شده‌اند.
تکاندن یا تجدید‌کردن کتاب‌ها و نشریات قدیمی درصورتی‌که در محل نمناک قراردارند مثل زیرزمین زیرا به سرعت قارچ به‌خود می‌گیرند.



تعداد بازدید : 1958

ثبت نظر

ارسال