شماره ۱۰۱۲

پیشگیری از بروز عوارض کبد

پزشکی امروز

نتایج یک بررسی تازه نشان‌می‌دهد که استفاده از پروبیوتیک‌ها در پیشگیری از آنسفالوپاتی کبدی دربیماران مبتلا به سیروز کبد موثر  است. آنسفالوپاتی کبدی، نوعی اختلال در کار مغز بوده و از عوارض وخیم بیماری کبد است.
نتایج این پژوهش‌ تازه حاکی از‌آن است که پروبیوتیک‌ها میکروبیوتای روده را تغییر‌داده و دربیماران مبتلا به سیروزکبد از آنسفالوپاتی کبدی جلوگیری می‌کنند مفید هستند. این نتایج بدیل مطمئن، با تحمل خوب و شاید ارزان‌تر از درمان‌های رایج باشد.
پژوهشگران هندی یک کارآزمایی غیر‌انتخابی با برچسب باز و آینده‌نگر در یک مرکز روی آن دسته از بیماران دچار سیروز انجام داده‌اند که دارای عوامل خطرساز آنسفالوپاتی هپاتیک بودند ولی هنوز دچار رویداد آشکار نشده بودند. وقتی درمان با پروبیوتیک درمقابل دارونما مقایسه شد، پژوهشگران دریافتند که میزان شیوع آنسفالوپاتی کبدی دربیماران تحت درمان با پروبیوتیک کمتر است.
تجویز مکمل پروبیوتیک با هیچ‌نوع عوارض‌جانبی همراه نبود و هیچیک ازبیماران به قطع درمان نیاز نداشتند. این نتایج حاکی از آن است که ازنظر تأثیر در پیشگیری از آنسفالوپاتی کبدی، پروبیوتیک‌ها مشابه استاندارد مراقبت رایج و لاکتوز هستند ولی به‌نظر می‌رسد بسیار بهتر تحمل می‌شوند.
تأثیر لاکتوز که یک دی‌ساکارید غیر‌قابل‌جذب است به‌علت وجود عوارض‌جانبی مانند اسهال، نفخ و گاز و پنجره‌ی باریک درمانی محدود است.
به فضل بزرگی، مدت بررسی و طرح آن و نیز ماهیت کامل سنجش‌های پایه و پیگیری، این بررسی، سهم مهمی در مقالات مربوط به آنسفالوپاتی هپاتیک دارد. باید گفت که تا 45٪ بیماران مبتلا به سیروز دچار آنسفالوپاتی کبد می‌شوند و این وقتی است که کبد نمی‌تواند توکسین‌ها را ازخون پاکسازی کند و در کرده‌ی مغز اختلال ایجاد می‌شود. پیش‌آگهی بیماری ضعیف است و ظرف یک سال دارای مرگ‌ومیری با نرخ 58٪ است که بعداز 3‌سال به77٪ می‌رسد.

Clinical Gastroenterology and Hepatogy

تعداد بازدید : 1617

ثبت نظر

ارسال