شماره ۹۹۸

ماهی وکلسترل HDL

علیرضا فولادی - کارشناس تغذیه

ماهی وکلسترل HDL

افزایش مصرف ماهی چرب سبب افزایش مقدار ذرات بزرگ HDL می‌شود. این موضوع، حاصل بررسی اخیری است که در دانشگاه شرق فنلاند انجام شده است.

درافرادی که حداقل ۳تا۴‌بار درهفته ماهی مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از ماهی کمتر استفاده می‌نمایند، درخون دارای تعداد زیادتری ذرات‌HDL بزرگتر هستند. اعتقاد بر‌این است که ذرات HDL بزرگ انسان را در برابر بیماری‌های قلب‌وعروق محافظت می‌کنند. نتایج این تحقیـق درشماره‌ی 28 فوریه‌ی 2014 نشریـه‌ی PLoS ONE انتشار‌یافته است.
ازمدتها پیش مشخص شده است که مصرف ماهی برای سلامت انسان سودمند است، اما مکانیسم‌های تأثیر چربی‌ها وسایر مواد مغذی سودمند موجود درماهی در بدن انسان به طورکامل شناخته شده نبود.
طی این بررسی تازه که در دانشگاه شرق فنلاند (UEF) انجام شده است اطلاعات تازه‌یی درمورد نحوه‌ی مصرف ماهی و تأثیر آن بر بزرگی و غلظت لیپیدهای لیپوپروتئینی که لیپیدها را درخون انتقال می‌دهند به‌دست آمده‌است. شرکت‌کنندگان دراین بررسی مقدار مصرف ماهی چرب خود را به‌طور مشخص افزایش داده بودند.
دراین بررسی، مشخص‌شد که مصرف بیشتر ماهی سبب افزایش تعداد ذرات HDL بزرگ و لیپیدهای موجود در آنها می‌شود. نتایج بررسی‌های جمعیت بنیاد ثابت کرده است که کلسترل HDL یا کلسترل خوب و ذرات HDL بزرگ درجمع‌آوری کلسترل اضافی از دیواره‌ی سرخ‌رگ به‌صورتی کارآمد عمل می‌کنند. ذرات HDL بزرگ با کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلب‌وعروق ارتباط دارند درحالی که ذرات HDL کوچک دارای تأثیر مخالف هستند.
 درافرادی‌که بیشتر ازهمه مقدار مصرف ماهی خود را افزایش‌داده بودند یعنی آن عده که حداقل 3تا4‌بار درهفته ماهی می‌خوردند تغییرات مثبتی درمتابولیسم چربی مشاهده می‌شد. شرکت کنندگان در بررسی‌ ازماهی چرب مانند سالمون  salmon، قزل‌آلای رنگین کمان rainbow trout، هرینگherring و vendace استفاده می‌کردند. درآماده کردن ماهی ازکره یا خامه استفاده نمی‌شد. دراین بررسی به این مسأله توجه نشده بود که آیا اگر شرکت کنندگان در بررسی ازماهی‌های کم چرب مانند zander و perch استفاده می‌کردند نتیجه‌ی بررسی به همین ترتیب بود. ممکن است مصرف ماهی کم چرب دارای منافع سلامت دیگری مانند پائین‌آوردن فشارخون باشد که در بررسی‌پیشین همین دانشگاه به‌دست آمده است.
در‌این بررسی ازحالت هنری متابولیک metabolomic استفاده شده است. ازاین حالت می‌توان آنالیز بسیار مشروح ذرات لیپوپروتئین را انجام داد. این آنالیز‌ها توسط آزمایشگاه متابولومیک NMR دانشگاه انجام شده است. درسنت، کلسترل را به کلسترل بد (LDL) و کلسترل خوب (HDL) تقسیم می‌کنند اما دراین روش تقسیم‌بندی، امکان تحقیق در مورد ۱۴دسته ذرات متفاوت وجود دارد. اما نکته‌ی مهم آن است که تصور نشود اگر تراز لیپید استاندارد بود دیگر نیازی به تغییر‌دادن جیره‌ی‌غذایی نیست زیرا این مسأله بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و گاهی به هرحال بهتر‌است از چربی‌گیاهی و ماهی استفاده شود.

 

 

تعداد بازدید : 1707

ثبت نظر

ارسال