شماره ۹۸۸

عادات غذایی و نارسایی قلب

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

 

طبق نتایج پژوهش عرضه شده به اجلاس انجمن نارسایی قلب درشهر اورلاندو در فلوریدا استفاده از جیره‌ی غذایی به صورتی فاحش از هیپرتانسیون می‌کاهد و کارکرد قلب را بهبود می‌بخشد. بیست‌و یک روز استفاده از برنامه‌ی غذایی کم سدیم «رویکردهای رژیمی برای توقف هیپرتانسیون» Dietary Approaches to Stop Hypertansion (با کوته‌نوشت DASH) در بیماران سقوط فشارخون مشابه با زمانی به وجود آمد که از داروی ضد فشار خون استفاده می‌کردند.
نتایج این تحقیق این حدس را به وجود می‌آورد که جیره‌ی غذایی در پیشرفت نارسایی قلب، نقش عمده‌ای بر عهده دارد ولی پیش از تغییرات اساسی جیره‌ی غذایی، بیماران باید با پزشک خود مشاوره کنند. این نتایج در بررسی‌های درازمدت‌تر به تأیید رسیده و به پژوهشگران کمک کرده‌است تا چالش‌های بیماران را در زمان تلاش برای بهبود عادات غذایی خود درک کنند.
نارسایی قلب با اجکشن فراکشن حفظ‌شده یا نارسایی دیاستولی قلب، وقتی اتفاق می‌افتد که قلب سفت شده و به مقدار کافی نمی‌تواند خون را به خارج پمپ کند. این حالت در بیش از نیمی از بزرگسالان سالمند دچار نارسایی قلب مشاهده می‌شود. با وجودی که استفاده از دیورتیک‌ها برای کمک به بدن در دفع شر مایع اضافی سودمند است، اما این نوع نارسایی قلب روش درمان استانداردی ندارد.
بیماران دچار نارسایی قلب که بسیاری از آنها در دهه‌ی ششم و هفتم زندگی بودند موافقت کردند غذاهای مصرفی را یادداشت کنند و فقط از غذاهایی استفاده نمایند که در آشپزخانه‌ی متابولیک واحد پژوهش بالینی دانشگاه میشیگان برایشان آماده می‌شد. این امکان وجود داشت تا بیمار، وعده‌ی غذا را به خانه برده و گرم کند که البته با برنامه‌ی غذایی جیره‌ی DASH تطبیق داشت و سرشار از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آنتی‌اکسیدان بود و توسط انستیتوهای ملی بهداشت و جامعه‌ی قلب آمریکا برای درمان هیپرتانسیون توصیه شده است. در جیره‌ی غذایی بررسی میزان دریافت روزانه‌ی سدیم بیشتر از 1150میلی‌گرم نبود که بسیار کمتر از مقداری است که معمولا در ایالات متحده مورد مصرف است (مردان 4200میلی‌گرم در روز و خانم‌ها 3300میلی‌گرم روزانه).
پزشکان از مدتها پیش می‌دانند که جیره‌ی کم سدیم DASH سبب کاهش فشار خون در بیماران حساس به نمک می‌شود. این بررسی دانشگاه میشیگان اگرچه کوچک است ولی نشان می‌دهد مصرف جیره‌ی DASH سبب بهبود انبساط بطن چپ و کاهش سفتی دیاستولی این فضا می‌شود که به معنای انتقال مؤثرتر خون میان قلب و سرخرگ‌ها است.

 

 

تعداد بازدید : 1766

ثبت نظر

ارسال