شماره ۹۷۶

اسفناج دشمن پوکی استخوان

مریم امینی - (پژوهشگر مرکز تحقیقات استئوپوروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران )

پوکی‌استخوان بیش‌از 200میلیون نفر را در‌سراسر‌جهان درگیر نموده است.

این در‌حالیست که همواره بسیاری از افراد در معرض خطر از این بیماری و عوارض آن بی‌اطلاع می‌باشند. این بیماری که گاهی به‌عنوان بیماری خاموش نیز شناخته می‌شود با کاهش توده‌ی‌استخوانی همراه بوده و شکستگی معمولا اولین علامت آن می‌باشد. استئوپوروز در‌خانمها به‌خصوص در سنین بعد‌از یائسگی شایعتر می‌باشد ولی تعداد زیادی از مردان را نیز مبتلا می‌سازد.
سبزی‌های برگ‌داری مثل اسفناج با بافت‌لطیف و رنگ‌ســبز‌یشـمی بیشتر‌از هـرماده‌ی‌غــذایی دیگر، مواد‌مغــذی درخود دارد. گـرچه اسفنـاج در‌همـه‌ی فـصول ســال موجود‌است اما بهترین فصل آن پاییز می‌باشد. اسفناج بیشتر به‌علت املاح موجود در‌آن در‌بین گیاه‌خواران و طرفداران این سبزی معروف است. ویتامین‌‌K موجود دراسفناج موجب تراکم بیشتر املاح استخوانی شده و ازبروز پوکی‌استخوان جلوگیری می‌کند. میزان شکستگی استخوان در کسانی که این سبزی را مصرف می‌کنند، کمتراست. کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی و سلنیوم املاحی هستند که به مقدار زیاد در‌اسفناج وجود دارند و می‌توانند علاوه برتاثیر مستقیم در استخوان‌سازی، به سلامت کبد کمک‌کنند. مصرف اسفناج همچنین علاوه بر پیشگیری از پوکــی‌استخـوان ممکن‌است خطر بروز بیماری‌های قلبی، سرطان روده بزرگ را نیزکاهش دهد.
ویتامین‌‌K موجود در‌اسفناج تقریباً 200‌% از ارزش روزانه در یک فنجان اسفناج تازه و بیش از 1000% از ارزش‌غذایی روزانه دریک فنجان اسفناج بخارپزشده را تشکیل می‌دهد. ویتامین‌K1، اوستئوکلسین (اصلی‌ترین پروتئین غیرکلاژنی دراستخوانهاست) را فعال می‌سازد. اوستئوکلسین، مولکول‌های کلسیم را در‌داخل استخوانها محکم می‌کند. از اینرو، درغیاب ویتامین‌K1 کافــی، میزان اوستئوکلسین در بدن به مقدار لازم نخواهــد بود و تأمین مواد‌معدنی مورد نیاز بدن با مشکل مواجه می‌شود. اسفناج همچنین منبع بسیار خوبی از سایر موادمغذی استخوان ساز ازجمله کلسیم و منیزیم می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 2357

ثبت نظر

ارسال