شماره ۹۶۴

یوگا، فشارخون وموبایل

یوگا، فشارخون وموبایل

طاهره محمودی - مدرس یوگا

 دربیست‌وهشتمین اجلاس علمی سالانه‌ی انجمن‌هیپرتانسیون آمریکا که «قاتل خاموش» خوانده می‌شود، گفته شد فشارخون بالا قریب یک میلیارد نفر را در سراسرجهان مبتلا کرده است به طوری که در ایالات متحده، میزان بروز این بیماری دربزرگسالان به نسبت یک نفر ازهر سه نفر است. از 15تا 18 ماه مه‌ی2013، اعضای جامعه‌ی طبی سراسر جهان در بیست‌و هشتمین اجلاس علمی سالانه‌ی انجمن هیپرتانسیون آمریکا(AHS)درسانفرانسیسکو گردهم آمدند تا درمورد همه‌گیری این بیماری به بحث بنشینند. درطول مدت کنفرانس، بیش از200 بررسی جدید درمورد هیپرتانسیون باهدف افزایش آگاهی  عموم نسبت به این بیماری و درنهایت علاج آن ارائه شد.

ازمیان یافته‌های حاصل از این اجلاس چند موردگفتنی‌تر است. نتیجه‌ی‌ یک پژوهش حاکی ازآن است که موبایل سبب افزایش فشارخون می‌شود، انجام یوگا، فشارخون را پایین می‌آورد و به رغم نیاز به کاهش میزان مصرف سدیم برای کاستن از فشارخون، درافراد مبتلا، میل به مصرف غذاهای شور بیشتر است.
استفاده از موبایل به شدت فشارخون را بالا می‌برد
طبق آمار موجود تا دسامبر 2012، حدود 87٪ بزرگسالان در آمریکا، گوشی موبایل داشته‌اند. طبق نتایج بررسی انجام شده صحبت کردن با این موبایل‌ها سبب افزایش قابل توجه فشارخون می‌گردد. درطول تماس تلفنی با این موبایل‌ها، میزان فشارخون به طور قابل توجه از ۱۲۱/۷۷ به ۱۲۹/۸۲ افزایش یافته است.
دربیمارانی که ازاین موبایل‌ها برای بیش از 30 تماس در روز استفاده کرده‌اند، افزایش فشارخون سیستولی چندان جدی نبوده است. درعین حال که علت این امر معلوم  نیست ولی می‌توان به دو علت ممکن اشاره کرد. آن دسته از بیمارانی که به استفاده از موبایل عادت کرده بودند، جوان‌تر هستند و همین امر نشان می‌دهد که افراد جوانتر نسبت به اختلال در فشارخون با موبایل حساس نیستند. احتمال دیگر آن است که افرادی که روزانه بیش‌از30 تلفن می‌کنند در صورتی که گوشی موبایل‌شان فعال باشد احساس اطمینان بیشتری دارند زیرا احتمال از دست دادن فرصت‌ها برای‌شان کمتر می‌شود.
یوگا فشارخون را پایین می‌آورد
انجام یوگا سبب آرامش ذهن شده و برجسم تأثیر می‌گذارد، اما اکنون درنتیجه‌‌گیری یک بررسی درمورد آثار یوگا بر فشارخون مشخص شده است که یوگا به صورتی چشمگیر سبب پایین آمدن فشارخون می‌شود. طی یک بررسی24هفته‌یی که دردانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، روشن گشت افرادی که 2تا3 بار درهفته به انجام یوگا می‌پردازند، دارای کاهش قابل توجه فشارخون هستند. دراین افراد به طور متوسط مقدار فشار سیستولی و دیاستولی از ۱۳۳/۸۰ به ۱۳۰/۷۷ کاهش یافته بود. در شرکت‌کنندگانی که فقط به عنوان شاهد پیگیری شدند و از جیره‌ی‌غذایی کنترل شده استفاده می‌کردند و یوگا انجام نمی‌دادند، میزان کاهش فقط یک درجه و از ۱۳۴/۸۳ به ۱۳۲/۸۲ رسید.
ترجیح به نمک بیشتر درافراد فشارخونی
نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که درواقع افراد دچار فشارخون بالا، بیش از افراد دارای فشارخون طبیعی، وجود نمک بیشتر در غذا را ترجیح می‌دهند. این بررسی در44 نفر بزرگسال به سن۷±۷۳/۵ توسط گروهی از پژوهشگران در دانشگاه سائوپائولوی برزیل انجام شد.
 درآغاز به شرکت‌کنندگان سه تکه نان که دارای مقادیر متفاوت نمک بود داده شد. دراین امتحان 68٪ افراد دچار فشارخون و 31٪ بیمارانی که فشارخون طبیعی داشتند آن تکه نانی را ترجیح دادند که دارای بالاترین غلظت نمک بود. 15روز بعد، روی این افراد آزمون طعم مشابه آزمون اول انجام شد، الا آنکه این بار به نان نمک‌دار، چاشنی‌های دیگری هم اضافه شده بود. دراین حالت، فقط 14٪ از افراد دچار فشارخون و صفر درصد افراد دارای فشارطبیعی نانی را ترجیح دادند که دارای بالاترین میزان نمک بود. از این بررسی مشخص شد که نه تنها بیماران فشارخونی، مقدار بیشتر نمک درغذا را ترجیح می‌دهند بلکه استفاده از سایر چاشنی‌ها سبب کاهش میل به نمک می‌شود.
طبیعت سالم‌تر و تلاش برای سالم سازی بیمار
استفاده از رفتارهای سالم شیوه‌ی زندگی در بزرگسالان با کاهش احتمال بروز فشارخون بالا در بزرگسالان همراه است اما نتایج یک بررسی تازه توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها آشکار ساخته است که رفتارهای شیوه‌ی زندگی سالم پزشک مراقبت اولیه، با توصیه‌هایی که درمورد پیشگیری از فشارخون بالا انجام می‌دهد مرتبط است. دراین بررسی به تعیین درصد پزشکانی نظر افکنده شده که برای پیشگیری از فشارخون بالا، یکی از 6 مورد توصیه‌های کلیدی شیوه‌ی زندگی سالم را به بیمار توصیه می‌کنند:
ـ مصرف جیره‌ی‌غذایی سالم (۸۹/۴٪)
ـ کاهش مصرف نمک (۸۹/۹٪)
ـ رسیدن به وزن سالم یا حفظ آن (۹۰/۳٪)
ـ محدود کردن مصرف الکل (۶۹/۴٪)
ـ داشتن فعالیت جسمی (۹۵/۱٪)
ـ توقف مصرف سیگار (۹۰/۴٪)
پنجاه‌وشش درصد پزشکان هر 6 عادت سالم را توصیه می‌کردند. نکته‌ی حائز اهمیت آنکه وقتی پزشکان مراقبت اولیه خود دارای فعالیت منظم جسمانی بودند یا مقدار توصیه شده‌ی رفتارها را در هفته به مدت 4 روز یا بیشتر رعایت می‌کردند، احتمال توصیه هر6 رفتار شیوه‌ی زندگی به به بیمار زیادتر می‌شد و این امر نشان می‌دهد که رفتارخود پزشک با توصیه‌های بالینی درجهت پیشگیری از هیپرتانسیون بیماران بزرگسال همراهی دارد.

 

تعداد بازدید : 1510

ثبت نظر

ارسال