شماره ۹۶۴

چای سبز، وزن و دیابت

چای سبز، وزن و دیابت

دکترفروغ موسوی - داروساز

نتایج یک بررسی نشان داده است که عصاره‌ی چای سبز با یک ترکیب اضافی برای کنترل وزن بدن و دیابت نوع 2 مؤثر است.
مدارک به دست آمده ثابت کرده است که عصاره‌‌ی چای سبز، داروی گیاهی مؤثر وسودمندی برای کنترل وزن وکمک به تنظیم گلوکز در دیابت نوع 2 است. به منظور حاصل شدن یقین به واقعیت تأثیر بالقوه‌ی چای سبز، محققان دانشکده‌‌ی طب دانشگاه Keimyng جمهوری کره یک بررسی انجام داده‌اند که درنشریه‌یNaunyn Schmiedeberg’s Archives of Parma Cology به‌آدرس DoI 10.1007/s00210-013-0869-9 انتشار یافته است.
آن دسته از مواد تشکیل دهنده‌ی فعال چای سبز که ثابت شده است سبب وقفه‌ی جذب روده‌یی گلوکز و لیپید می‌گردند بعضی انواع فلاونوئید flavonoid موسوم به کاتشین‌های گالاته gallated catechin می‌باشند.
مصنفان،پیش از این حدس زده بودند که مقدار کاتشین گالاته‌ی لازم برای کاهش غلظت قند خون را می‌توان با مصرف روزانه‌ی مقدار خوراک چای سبز به دست آورد. اما، مقدار چای سبز لازم برای کاهش جذب لیپید از روده بالاتر است و در صورت مصرف مقدار لازم چای سبزبرای کاهش لیپید، عوارض ناگواری درانسان به وجود خواهد آمد. وجود کاتشین‌های گالاته‌ درجریان خون، در واقع سبب افزایش مقاومت به انسولین می‌شود که به ویژه در بیماران چاق و دیابتی دارای پیامدهای منفی است.
نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که عصاره‌ی چای سبز به تنهایی سبب بهبودی درکاهش وزن وعدم تحمل گلوکز نمی‌گردد. اما وقتی عصاره‌ی چای سبز با پلی‌اتیلن‌گلیکول polyethylene glycol مصرف می‌شد، کاهش قابل توجه وزن بدن، مقاومت به انسولین و عدم تحمل به گلوکز درموش‌های طبیعی که  ازجیره‌ی غذایی پرچرب استفاده می‌کردند و درموش‌های دیابتی دیده می‌شد.
پلی‌اتیلن‌گلیکول درواقع سبب طولانی شدن مدت زمان باقی ماندن کاتشین گالاته در روده‌ها شده و به این ترتیب جذب گلوکز را به مدتی طولانی‌تر محدود می‌کند.
جالب توجه آن است که می‌توان آثار عصاره‌ی چای سبز را در روده‌ها و گردش‌خون با مقادیری که با نوشیدن چای سبز روزانه مصرف می‌شود اندازه‌گیری کرد. افزون براین، آثار عصاره‌ی چای سبز قابل قیاس با آثار دو دارویی است که به صورت رایج برای دیابت‌های نابسته به انسولین مصرف می‌شود.
مصنفان درنتیجه‌گیری اظهار داشته‌اند که عصاره‌ی چای سبز و پلی اتیلن گلیکول درموش‌های پرچربی ودیابتی مقاومت به انسولین و افزایش وزن بدن را ازبین می‌برد و به این ترتیب عدم تحمل گلوکز را بهبود می‌بخشد. بنابراین مجموعه‌ی عصاره‌ی چای سبز و پلی‌اتیلن‌گلیکول را می‌توان به عنوان ابزاری برای پیشگیری و درمان چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی به کارگرفت بدون آنکه نگرانی زیادی درمورد عوارض جانبی آن وجود داشته باشد.

تعداد بازدید : 1603

ثبت نظر

ارسال