شماره ۹۶۱

نشانه‌های‌آسم و زنجبیل

نشانه‌های‌آسم و زنجبیل

دکتر محمدعلی اشرف مدرس - داخلی

نشانه‌های آسم را می‌توان به‌صورت مؤثر با ترکیبات زنجبیل درمان کرد. مدتها است افراد خوش خوراک و شکمو در سراسر جهان، زنجبیل را برای استفاده درغذاهای شیرین وخوش طعم کردن‌شان مورداستفاده قرار می‌دهند. اکنون طی یک بررسی که توسط پژوهشگران دانشگاه کلمبیا انجام شده، نشان می‌دهد که اجزای خالص شده‌ی این ریشه‌ی ادویه‌یی دارای خواصی است که به بیماران دچار آسم کمک می‌کند آسان‌تر نفس بکشند.
نتایج این بررسی درکنفرانس بین‌المللی انجمن توراسیک آمریکا عرضه شد. این کنفرانس از 17تا 22 ماه مه 2013 درفیلادلفیای پنسیلوانیا برگزار شد.
آسم با انقباض برنش مشخص می‌شود و به صورت سفت شدن لوله‌های برنش است و لوله‌های برنش کار انتقال هوا به درون و بیرون از ریه‌ها را برعهده دارند. داروهای منبسط کننده‌ی برنش بتا آگونیست‌ها b-agonist ازجمله انواع داروهای آسم به شمار می‌روند که بیشتر مورد استفاده‌اند و با انبساط بافت‌های عضله‌ی صاف مجرای هوا ASM تأثیر می‌کنند. دراین بررسی، این نکته مورد ارزیابی قرارگرفت که آیا اجزای اختصاصی موجود در زنجبیل سبب کمک به تقویت آثار شل کننده‌ی برنکودیلاتاتورها می‌شوند.
درسال‌های اخیر، آسم فراوان‌تر شده است ولی به رغم بهبود درک علت بروز وچگونگی‌ ایجاد آن، درطول40 سال گذشته ، تعداد اندکی عوامل درمانی جدید برای هدف گرفتن نشانه‌های آسم مورد تأیید قرارگرفته است. دراین بررسی، ثابت شده است که استفاده از اجزای خالص شده‌ی زنجبیل در انبساط ASM با بتاآگونیست‌ها اثر سینرژیستیک دارند.
برای انجام این بررسی، پژوهشگران ازنمونه‌های بافت ASM انسان استفاده کرده و این نمونه‌ها را با استیل کولین مجاور کردند. استیل کولین یک ترکیب نوروترانسمیتر است و سبب انقباض برنش می‌گردد. سپس این پژوهشگران بتا‌آگونیست‌ ایزوپروترنول isoproterenol را با سه جزء جداگانه‌ی زنجبیل مخلوط نمودند.gingerol,gingerol‌-8 یــا shogaol-6 . نمونه‌های بافت منقبض شده را درمعرض هریک از این سه مخلوط و نیز ایزوپروترنول خالص قرارداده و عکس‌العمل‌های انبساط راثبت نموده و با هم مقایسه کردند.
درنتیجه‌گیری بررسی، این پژوهشگران دریافتند که دربافت‌های مجاور شده با ترکیب سه جزء خالص شده‌ی زنجبیل و ایزوپروترنول نسبت به نمونه‌ی مجاور شده با ایزوپروترنول تنها به طورقابل توجه انبساط بیشتری دیده می‌شود. از سه جزء اصلی زنجبـــیـــل به نظــر می‌رسید 6ـ شوگائول درافزایش آثار بتاآگونیست بسیار مؤثرتر باشد.
پس از آنکه این محققان توانستند ثابت کنند که اجزای موجود در زنجبیل سبب تقویت آثار انبساطی بتاآگونیست‌ها می‌شوند، توجه خود را معطوف روشن کردن، علت آن کردند. نخست، پژوهشگران می‌خواستند مشخص کنند آیا اجزای موجود در زنجبیل ممکن است با تأثیر برآنزیم موسوم به فسفودی استراز PDE4D)4D) تأثیر‌کنند. نتایج بررسی‌های پیشین نشان داده بود که PDE4D که در ریه‌ها وجود دارد جریان‌هایی را مهار می‌کند که درغیر اینصورت به بسط ASM و کم شدن التهاب کمک‌می‌کند. با استفاده ازتکنیک پلاریزاسیون فلورسنت fluorescent polarization، محققان دریافتند که هرسه جزء زنجبیل به طور قابل توجه سبب مهار PDE4D می‌شوند.
سپس درمرحله‌ی بعد  دراین بررسی به فیلامان‌های F-actin نظر افکنده شد. دربررسی‌های پیشین نشان داده شده بود این ساختار پروتئینی درانــقباض ASM مؤثراست و دریافتـــه‌ بـودند که 6‌ ـ‌ شوگائول در از بین بردن سریع این فیلامان‌ها مؤثراست.
با توجه به مجموع این اطلاعات، این داده‌ها نشان می‌دهـــد کــه 6ـ جنیجرول، 8 جنیــجـــرول و 6ـ شوگائول با بتا آگونیست در شل کردن ASM  به صورت سینرژیستیک تأثیر می‌کند وحاکی از آن است که این ترکیبات سبب تسکین بیشتر نشانه‌های آسم در صورت استفاده‌ی ترکیبی یا بتاآگونیست‌ها می‌شوند. با درک مکانیسم‌ تأثیر این ترکیبات برمجرای هوا، می‌توان به کندوکاو در استفاده از این مواد دارویی در تسکین نشانه‌های آسم پرداخت.
محققان دانشگاه کلمبیا که این بررسی را انجام داده‌اند امیدوارند در بررسی‌های آینده بتوانند به درک بهتر مکانیسم‌های یاخته‌یی نایل شوندکه سبب آسان شدن انبساط ASM می‌شود و مشخص نمایند آیا با افشانه می‌توان این اجــزای خالــص شــده‌ی زنجبیـل را به بیمار رساند و سـود درمانی بیشتری در آسم و بیماری‌های منقبض‌کننده‌ی برنش به‌دست آورد.

تعداد بازدید : 2099

ثبت نظر

ارسال