شماره ۱۲۰۲

بررسی اثر Brewer᾽s Yeast در بیماران مبتلا به دیابت

دکتر اکرم‌سادات‌مدنی، فیزیولوژیست

بررسی اثر Brewer᾽s Yeast در بیماران مبتلا به دیابت

چهارشنبه 17 مرداد 1397
پزشکی امروز

براساس بررسی‌های انجام گرفته، این ارزیابی به‌عنوان اولین گزارش مستند پیرامون اندازه‌گیری سطح گلوکز سرم بیماران دیابتی، پس‌از تجویز Brewer᾽s Yeast (مخمر آبجو) حاوی‌(G.T.F (Glucose Tolerance Factor در تعدادی از بیماران ایرانی ساکن شهر تهران می‌باشد.

چرا مخمر آبجو؟

پیشرفته‌ترین تحقیقات جهانی درمورد بیماری دیابت نشان می‌دهد که سطح خونی کروم(Chromium) که یک میکرونوترینت(Micro Nutrient) است، در سرم بیماران دیابتی پایین بوده و این ماده به‌ویژه با ازدیاد سن کاهش می‌یابد. از‌سوی‌دیگر جذب کروم ۳ظرفیتی (تری‌وَلانت) فقط به‌صورت ارگانیک با ارزش است و همراه‌بودن ویتامین‌های گروهB و پروتئین‌ها و موادمعدنی مانند روی و منگنز در پیدایش اثر واقعی کروم جهت کنترل دیابت ضروری‌ بوده و از میان موادغذایی موجود، مخمرآبجو(Brewer᾽s Yeast) غنی‌ترین ماده غذایی ارگانیک می‌باشد که دارای بیشترین فاکتورهای ذکر‌شده بوده و اثر مطلوبی در درمان و بهبود نشانه‌های دیابت دارد.

کاربرد مخمر آبجو در درمان به‌دلایل شیوه اثر و د‌رازمدت و بدون عوارض جانبی بودن آن، مورد توجه است. این روش تقریباً از سال۱۸۵۲میلادی مورد بررسی قرارگرفته و نتایج رضایت‌‌بخش آن در درمان برخی‌از بیماری‌های پوستی در آن زمان مورد توجه قرارگرفت و بعدها در مورد زخم‌هایی که دیر التیام می‌پذیرند، گاستروآنتریت‌ها، موارد آویتامینوز گروهB مانند ضعف اعصاب و بربری و به‌عنوان داروی کمکی در معالجة بیماران مبتلا به دیابت و... به‌کاررفته، که گزارش‌های آنها موجود می‌باشد.

از انواع مخمرها:

لووردوبیر یا مخمر آبجو (Levure de Biere) که لوور آبجو سازی است از انواع ساکارومیس سرویزیا (Saccharomyses Cerevisiae) و روی مالت رشدنموده و به اشکال دارویی، عصاره، پودر یا قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان غذای حیرت‌انگیز طبیعت معروف است.

ترکیبات شیمیاییBrewer᾽s Yeast(مخمر آبجو):

محتوی ۱۶آمینواسید، منبع عالی پروتئین، ۱۴نوع یا بیشتر ماده معدنی (غنی‌ترین منابع آهن و کروم‌تری وَلانتِ ارگانیک) ۱۷نوع ویتامین (به‌جز A&C) و مهم‌تر از همه گروه ویتامینB به‌جز (B12)، کولین و اینوزیتول است که در تغذیه سلول‌های مغز مهم شناخته شده و ضعف حافظه را جبران‌می‌کند و بهتر است با دیگر ویتامین‌های گروهB مصرف‌گردند که همگی در مخمر‌آبجو و به‌طور هم‌آهنگ شرکت دارند.

انواع دیاستازها؛ علاوه بر مورد فوق، مخمر‌آبجو دارای G.T.F است‌ (Glucose  Tolerance Factor).

فاکتور تحمل گلوکز(G.T.F) ترکیب طبیعی است که به تنظیم قندخون کمک نموده و مقادیر زیاد آن در مخمر آبجو یافت می‌شود. کروم (تری ولانت) یک بخش اساسی از G.T.F است و سبب Improves Insulin Function شده و در رژیم‌های فاقدChromium عدم تحمل گلوکز ایجاد می‌کنند.

در افراد دیابتی افزایش کلسترول و تری‌گلیسیریدخون، دلیل مشکلات قلبی و عروقی متداول در این بیماران می‌باشد. برخی‌از تحقیقات علمی نشان می‌‌دهد که مصرف کروم توسط افراد مبتلا به کمبود آن، به تعدیل کلسترول و تری‌گلیسرید نیز کمک‌می‌نماید.

مهمترین نقش کروم:

کمک به عملکرد انسولین و تعدیل قندخون، کمک به کنترل انواع گوناگون دیابت نوع I&II.

احتمالاً با تشدید اثرات انسولین (افزایش تعداد گیرنده‌های انسولین، افزایش اتصال به گیرنده‌های آن و تقویت گیرنده‌های انسولین اعمال اثر می‌کند) در بیماران دیابتی، اغلب کمبود آن دیده می‌شود و با افزایش سن، جذب آن کاهش می‌یابد و بیماران دیابتی که گلوکز را از راه ادرار دفع می‌کنند، اتلاف موادمعدنی به‌وسیله دستگاه ادراری آنها به‌علت دیورز اسموتیک افزایش می‌یابد (از قبیل منگنز، روی، کروم) که در مخمر آبجو وجود دارند.

کروم بخشی مهم از G.T.F است که به کنترل قندخون کمک نموده و با افزایش فعالیت انسولین نیاز به انسولین و داروهای هیپوگلیسیمیک خوراکی را کاهش می‌دهد. همچنین علاوه بر بهبود عملکرد انسولین و تنظیم متابولیسم بدن به کاهش وزن و چربی‌های بدن کمک نموده و در افزایش حجم عضلات بدن نقش دارد.

روش کار:

جهت بررسی، از قرص‌های Dried Brewers Yeast حاوی ۳۲۰ میلی‌گرم به‌مقدار ۹عدد در روز هربار ۳عدد (صبح و ظهر و شب) که در‌ هر وعده غذایی جهت کنترل اشتها (اثر مخمر آبجو) قرص‌ها را ۱۵دقیقه پیش‌از هر وعده استفاده  نمودیم. ابتدا گلوکز سرم بیماران پیش‌از مصرف مخمر آبجو اندازه‌گیری گردید و بعداز مصرف مخمر آبجو (۱۵روز دیگر) برای بار دوم گلوکز سرم آزمایش شد.

بیماران مورد بررسی را در ۳گروه مجزا نمودیم:

گروه‌۱: افرادی که به تازگی به دیابت مبتلا شده ولی دارویی مصرف نمی‌کردند (یا سابقه بیماری بدون استفاده از دارو داشتند)

تعداد مورد بررسی: ۱۸بیمار

سن: ۴۹-۶۹ سال

در تمام موارد کاهش: FBS داشتیم

میزان کاهش: ۵تا ۲۸ میلی‌گرم

FBS1= 133 to 187

FBS2= 128 to 159

گروه‌۲:

بیمارانی که از قرص‌های ضددیابت مانند  کلرپروپامید یا گلی‌بن‌کلامید استفاده نموده و میزان متفاوتی داشتند (بدون قطع داروی مصرفی) به‌همان طریقی که اشاره‌گردید، مورد بررسی قرار گرفتند.

تعداد مورد بررسی: ۱۸بیمار

سن: ۵۱-۶۵ سال

در تمام مواردکاهش: FBS داشتیم

میزان کاهش: ۴تا ۴۳ میلی‌گرم

FBS1= 142 to 320

FBS2=131 to 261

(در نظرخواهی از بیماران، عارضة خاصی بیان نشد)

گروه‌۳:

بیمارانی که جهت کنترل دیابت از انسولین با مقدار واحد متفاوت مصرف می‌نمودند (بدون قطع مصرف انسولین)

تعداد مورد بررسی:  ۱۶بیمار

سن: ۴۵-۵۸ سال

در تمام مواردکاهش: FBS داشتیم

میزان کاهش: ۹تا‌۳۱‌میلی‌گرم

FBS1= 137 to 196

FBS2=128 to 177

(در نظرخواهی از بیماران، عارضه خاصی بیان نشد)

نکات قابل ذکر:

تمام بیمارانی که در این بررسی مورد ارزیابی قرار گرفتند در طی مدت آزمایش، هیچ تغییری در میزان دریافت کالری، نوع و تعداد دفعات وعده‌های غذایی و فعالیت فیزیکی معمول آنها داده نشد و وزن همگی آنها در طول زمان تست‌ها ثابت ماند.

نتیجه:

استفاده مناسب از مخمر آبجو، در رژیم روزانه بیماران دیابتی جهت کاهش مقدار گلوکز سرم و عوارض آن و بهبود سیستم عصبی که در دیابت دچار  اختلال می‌شود، بسیار مفید است.

نکات مهم:

باید بدون توجه به نوع دیابت، با حفظ وزن سالم، تغذیه سالم و برنامه نرمش منظم و کنترل کالری دریافتی، بیماری را تحت کنترل قرار داد.

۱ـ از ورزش‌های منظم و مناسب هوازی استفاده‌نمایید که پایه اساسی در درمان دیابت است. نرمش حتماً در برنامه روزانه در نظر گرفته شود.

نرمش: سبب تحریک سلول‌های ماهیچه برای تولید یک مولکول به‌نام PGCL-a می‌شود. این مولکول جدید به نوبه خود یاخته‌های ماهیچه را برای تولید و ترشح یک هورمون به نام IRISIN (ایریزین) تحریک می‌کند، این هورمون در انسان، سلول‌های چربی سفید زیرجلدی را به یاخته‌های چربی قهوه‌ای بدل نموده (که به‌جای ذخیره کالری، آن را می‌سوزانند) و درنتیجه سبب کاهش وزن و کاهش مقاومت به انسولین می‌گردد.

۲ـ از‌ آنجایی‌که بیماران دیابتی درمعرض انواع‌عفونت‌ها، به‌ویژه عفونت دستگاه‌ادراری و عفونت‌پا (که اغلب منجر‌به آمپوتاسیون پا Amputation می‌شود) هستند و دیابتی‌هایی که از انسولین استفاده می‌کنند، مقداری ویتامینC از‌دست‌می‌دهند و ازطرفی ویتامینC موجب تحریک فعالیت انسولین در بدن می‌شود، لذا جهت کمک به سیستم‌ایمنی بیماران استفاده از‌این ویتامین ضروری می‌باشد.

VITAMIN C
WITH Rose Hips (Rose Hips are a Natural form of Vitamin C And Time Release Product)

این فرآورده در حقیقت یک Vitamin C کمپلکس است که سبـب تقویـت سیـستم‌ایمنی می‌‌شود (Immune System Support) و مصرف آن به ‌مقدار ۲بار در روز صبح و عصر پس‌از غذا هر بار۵۰۰ میلی‌گرم، کمک قابل‌توجهی به پیشگیری از‌این‌گونه عفونت‌ها می‌نماید.

تعداد بازدید : 2056

ثبت نظر

ارسال