شماره ۱۰۵۵

درمان کوتاه‌مدت عفونت درون شکمی

پزشکی امروز

هنگامی که شناسایی و کنترل مبدأ عفونت پیچیده شود (Complicated)، مصرف 4‌روزه‌ی آنتی‌بیوتیک ممکن‌است کافی‌باشد.

برای عفونت‌های درون‌شکمی پیچیده، مدت زمان مناسب درمان ضدمیکربی پس‌از حصول کنترل مبدأ عفونت هنوز نامعلوم است. اکنون، در یک آزمون برچسب آشکار(open-label) که شامل بزرگسالان مبتلا به این عفونت‌های شکمی در 23‌مرکز در آمریکا و کانادا بود، پژوهشگران در‌مورد اینکه آیا درمان ثابت‌مدت ضدمیکربی (4‌روزه) پس‌از کنترل مبدأ عفونت به اندازه‌ی راهبرد سنتی (دادن ضدمیکرب تا 2‌روز پس‌از قطع تب، بهبود افزایش تعداد گلبولهای‌سفید خون و برطرف‌شدن انسداد روده)مؤثر است تحقیق کردند.

بیماران با نسبت یک‌به‌یک به گروه ثابت‌مدت (آزمایشی) یا راهبرد سنتی (گروه شاهد) تقسیم شدند، که سقف مدت درمان برای گروه شاهد تا 10روز بود. آزمایش‌های پزشکی بعدی تا 30‌روز پس‌از روند کنترل مبدأ عفونت اولیه ادامه داشت و شامل ارزیابی عوارض عفونی و مرگ‌و‌میر کلی و همچنین استفاده از درمان ضدمیکربی بود. مجموعاً 517 بیمار ارزیابی پزشکی بعدی 30‌روزه را گذراندند.

غلب، عفونت‌هایشان از روده‌ی‌بزرگ یا راست‌روده ناشی می‌شد(کولون و رکتوم)؛ مبدأ‌عفونت اولیه در یک‌سوم افراد در هر‌ دوگروه، راه ‌پوستی (Percutaneous) بود.

میانگین درمان ضدمیکربی، به‌ترتیب ۴روز در گروه تحت آزمایش (ثابت‌مدت) و ۸روز در گروه‌ شاهد(تحت درمان هفتگی) بود (تفاوت مطلق، ۴/۰ روز؛ ۹۵درصد فاصله‌ی اطمینان، ۴/۷  تا ۳/۳ ). پیروی‌نکردن از برنامه‌ی درمانی بسیار بود. یعنی۱۸/۲درصد در گروه تحت‌آزمایش و ۲۷/۳درصد در گروه شاهد که آنتی‌بیوتیک را برای مدت تعیین‌شده دریافت نکردند (0.02 =P)  که موجب جهت‌گیــری مطالعه به سـمت فرضیه‌ی صفر (null hypothesis) (متفاوت‌نبودن) درمان شد.

N Engl Med  May 2015

 

تعداد بازدید : 1477

ثبت نظر

ارسال