شماره ۱۰۴۸

صبحانه سرشار از پروتئین و دیابت

دکتر فرخ سیف بهزاد

درافراد سالم، مقدار گلوکز یا قند در خون، پس ازصرف غذا افزایش می‌یابد. وقتی گلوکز افزایش پیدا می‌کند، میزان انسولین نیز  افزوده می‌شود تاگلوکز به باقی بدن هم برسد. نتایج پژوهش‌های پیشین نشان‌داده‌اند که افزایش بیش‌ازحد گلوکز وانسولین درخون، ممکن‌است به ضعف کنترل گلوکز و با گذشت زمان به افزایش احتمال ایجاد دیابت بیانجامد.
اکنون، یکی از پژوهشگران دانشگاه میسوری پی برده است که هرگاه خانم‌ها صبحانه‌ی سرشار از پروتئین مصرف نمایند، نسبت به وقتی که از غذاهای فاقد پروتئین یا با پروتئین کمتر استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند گلوکز و انسولین را کنترل کنند. پیش‌ از‌این نیز محققان دانشگاه کلرادو به نتیجه‌ای مشابه رسیده بودند که تحت‌عنوان «با چاقی هم صبحانه بخــورید» در شمــاره‌ی ‌۹۶۴ نشریه‌ی «پزشکی‌امروز» به‌چاپ رسیده است.
در خانم‌ها، مصرف پروتئین بیشتر در صبح، بر میزان گلوکز و انسولین تأثیر سودمند دارد. درصورتی‌که خانمی اکنون غذای سالم بخورد وغذاهایی مصرف کند که به کنترل تراز گلوکز کمک می‌کنند، درآینده، از ایجاد دیابت مصون خواهد ماند.
این پژوهشگران، خانم‌های ۱۸تا۵۵ ساله‌ای را مورد بررسی قرار داده‌اند که به‌مدت ۴‌روز پشت سر‌هم از یکی‌از سه غذای مختلف یا آب استفاده کرده بودند. غذاهای آزموده شده، درهر پرس کمتر از ۳۰۰ کالری داشت و ازنظر مقدار چربی و فیبر یکسان بود.اما این غذاها ازنظر مقدار پروتئین متفاوت بود: یک غذای پنکیک با ۳گرم پروتئین، صبحانه‌ی سوسیس وتخم‌مرغ با ۳۰ گرم پروتئین و یک املت سوسیس و تخم‌مرغ با ۳۹گرم پروتئین. پژوهشگران درخون شرکت‌کنندگان به‌مدت ۴ساعت بعد‌از خوردن صبحانه، مقدار گلوکز وانسولین را پایش کردند.
درمقایسه با صبحانه‌ی کم‌پروتئین و پُرکربوهیدرات، میزان اوج گلوکز و انسولین بعد‌از مصرف دو نوع صبحانه‌ی سرشار از پروتئین، کمتر بود. افزون‌بر‌این، صبحانه‌ی پُرپروتئین‌تر حاوی ۳۹ گرم، درمقایسه با صبحانه‌ی پر پروتئین‌۳۰‌گرم، کمتر سبب بالا‌آمدن اوج قنـد و انسولــین بعد‌از غذاشد.
این یافته‌ها حاکی ازآن است که در خانم‌های سالم، مصرف صبحانه‌ی سرشار از پروتئین نسبت به مصرف گزینه‌های کم‌پروتئین، سبب بهترشدن کنترل گلوکز در سراسر صبح می‌گردد.
ازآنجا که بسیاری از خانم‌ها فقط حدود ۱۰ ‌تا‌۱۵ ‌گرم پروتئین ضمن صبحانه مصرف می‌کنند، به نظر می‌رسد مقدار ۳۰ ‌تا‌۳۹ گرم پروتئین درواقع تغییر چالش‌برانگیزی در جیره‌ی‌غذایی باشد. اما یک راهکار بالقوه برای کمک به این تغییر، ممکن‌است به‌صورت استفاده از غذاهای آماده‌ی راحت، مانند آن چیزی باشد که در این بررسی به‌کارگرفته شده است.
از‌این بررسی، می‌توان به‌عنوان انگاره‌ی خوبی برای آغاز تأثیر صبحانه‌های با پروتئین‌ بیشتر بر عکس‌‌العمل گلوکز و انسولین استفاده‌کرد. زیرا دراین بررسی، فقط خانم‌های سالم و غیر‌دیابتی و با کنترل مناسب گلوکز شرکت‌داده شده بودند. براساس یافته‌های این بررسی، پژوهشگران امیدوارند که مصرف صبحانه‌ی سرشار از پروتئین، برای افرادی که دچار پره دیابت هستند نیز سودمند باشد. ولی برای تـــأیید ایـــن مسأله، لازم است درآینده پژوهش‌‌هایی انجام شود.


 Experimental Biology Meeting 2014 May 2



تعداد بازدید : 1493

ثبت نظر

ارسال