شماره ۱۰۲۰

کاهش بیماری ریه

علیرضا فولادی - کارشناس تغذیه

کاهش بیماری ریه

نتایج یک پژوهش تازه که درنشریه‌ی PLoS Medicine انتشاریافته است به خطر بیماری ریه در روستائیان چینی پرداخته و درنتیجه‌ی آن ذکر شده که بهبود سوخت آشپزی وتهویه‌ی آشپزخانه سبب تقویت عملکرد ریه و کاهش بیماری انسدادی مزمن ریه می‌گردد.
طی یک بررسی جدید که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده آمده است که درجهان هرسال در نتیجه‌ی آلودگی هوای درون خانه به علت آشپزی با زغال، چوب و اجاق‌های سوزاندن زباله حدود 4/3 میلیون نفر می‌میرند.
این آمار سبب شد تا سازمان بهداشت‌جهانی اعلام کند درحال‌حاضر، آلودگی هوا «بزرگترین و تنها خطر برای سلامت محیطی جهان» است.
درکشورهای درحال توسعه از چوب، زغال سنگ، بقایای کشاورزی و مدفوع حیوان به‌صورتی گسترده به‌عنوان سوخت آشپزی استفاده می‌شود. اما سوزاندن این سوخت بیوماس biomass fuel سبب آزاد‌شدن مواد آلوده‌کننده‌یی مانند کربن منوکساید، مواد خاص، سولفور دی‌اکساید و نیتروژن دی‌اکساید در هوا می‌شود. این آلاینده‌های هوا سبب افزایش احتمال بروز بیماری انسدادی مزمن ریه، اختلال در عملکرد ریه و سایر نابسامانی‌های تنفسی می‌شوند.
این بررسی جدید توسط پژوهشگران دانشگاه پزشکی Guanzhou درچین انجام شده و آثار درازمدت تعویض سوخت بیوماس با سوخت های تمیزتر و بهبود تهویه‌ی آشپزخانه اندازه‌گیری شده است. این پژوهشگران 996 شرکت کننده‌ی 40 ساله و بالاتر را از 12 روستای چین فراخواندند. به شرکت‌کنندگان یک سوخت تمیز «بیوگاز» داده شد که از کمپوست کردن بیوماس در درجه حرارت محیط در دستگاه هضم‌کننده‌ی بیوگاز تهیه شده بود و تهویه‌ی آشپزخانه نیز بهبود یافت.پذیرفتن این تغییرات و نیز مقدار پذیرش به‌میل شرکت‌کنندگان بود.
در شروع بررسی  و 9‌سال بعد در پایان آن، کرده‌ی ریه‌ی شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد. در زیر مجموعه‌‌های غیر‌انتخابی منازل افراد شرکت‌کننده، کیفیت هوا آزموده شد و جزئیات شیوه‌ی زندگی شرکت‌کنندگان نیز ثبت شد.
پژوهشگران دریافتند شرکت‌کنندگانی که یا از بیوگاز و یا از بهبود تهویه‌ی آشپزخانه استفاده کرده بودند با افزایش سن طی دوره‌ی بررسی 9‌ساله دارای کرده‌ی ریه‌ی بهتری بودند. افزون براین، شرکت‌کنندگانی که هم ازبیوگاز  و هم از بهبود تهویه استفاده می‌کردند در آزمون‌های عملکرد ریه بهترین پاسخ را داشتند و ثابت شد که کمتر دچار COPD می‌شوند.
این بررسی درنوع خود یک بررسی درازمدت با تعداد نمونه‌ی پایه‌ی نسبتاً بزرگ بود ولی چند نقطه‌ی ضعف داشت. مشکل اصلی آن بود که دراین بررسی گروه شاهد وجود نداشت، بدون گروه شاهد، یافته‌های هر بررسی قابل اعتماد نخواهد بود. به‌جای گروه شاهد هم شرکت‌کنندگان آزاد بودند به میل خود ازبیوگاز و تهویه ‌استفاده‌کنند و عملکرد ریه‌ی افرادی که از‌این تسهیلات استفاده نکرده بودند به‌جای شاهد اندازه‌گیری شده بود و درنتیجه با این بررسی نمی‌توان به‌طور قاطع تأیید کرد که استفاده از این مداخله‌ها سبب بهبود کار ریه و پایین‌تر بودن نرخ COPD شده‌است ولی این نتایج حاکی از آن است که با استفاده از این اقدامات می‌توان به کاهش آلودگی هوای درون خانه و بهبود سلامت کمک کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1875

ثبت نظر

ارسال